Skolstarten – mina tankar

Idag vill jag dela med mig av några tankar kring det här med skolstarten, med anledning av vissa observationer jag gjort de senaste dagarna.

Min första observation gjorde jag i förrgår när jag var på väg att köpa brädor till min balkong, och körde förbi gymnasiebyn här i Luleå. Detta var på förmiddagen, en busslast med elever hade precis lämnats av vid hållplatsen och kom gåendes mot min färdriktning på trottoaren. Jag slogs då av en otrolig lättnad. En lättnad över att jag inte behöver starta gymnasiet nu, och att när jag gjorde det för ca 9 år sen (!!) så var det inte i Sverige.

Men varför i hela friden då?! kan man fråga sig. Det finns flera anledningar, men de kokar samman till ungefär en sak. Kläder. När jag såg alla dessa gymnasieelever, uppklädda i antingen snygga moderiktiga kläder eller extrema ”typ-kläder” som goth och annat, så blev jag så lättad att jag inte behöver gå igenom den press som ungdomarna känner över sina klädesval och sociala kamper om popularitet att det nästan skrämde mig. Men utan att ljuga så kan jag säga att jag faktiskt får ont i magen vid tanken på att gå igenom den djungel som ditt val av kläder i gymnasiet är här i Sverige.

Och jag blev otroligt tacksam att jag fick gå i en internationell skola där alla kom ifrån olika länder och sociala bakgrunder, och där vi hade skoluniform. Vi hade också en social djungel, och vi stylade våra uniformer enligt våra personligheter så gott vi kunde, men när alla går i ljusblå skjorta med logga och mörkblå tygbyxor eller -kjol (som skulle täcka knäet), så kan man bara göra så mycket. Och allt blir mycket mer beroende av din personlighet.

Det jag vill säga är att jag är sjukt imponerad av de svenska ungdomar som börjar gymnasiet nu, oavsett årskurs. Imponerad av det mod som det tar att välja kläder, gå till skolan, och navigera alla tonårsdraman som finns där. 

Min andra observation gjorde jag i morse, på Facebook. Det var sångaren Danny Saucedo som hade skrivit två texter på sin ”fan page” om just skolstarten. Två peppande texter till alla ungdomar som ska börja skolan, i vilka han uppmanade dem att ha ett mål. Han skrev att om man har ett mål att kämpa mot, så blir skolan och den djungel som det sociala livet är för en tonåring, mycket lättare att ta sig an. En väldigt bra och uppmuntrande text, som tillochmed berörde mig som ska börja mitt femte år på universitetet och tredje året på min valda utbildning.

För det är viktigt med mål. Jag var ganska mållös när jag flyttade hem till Sverige, hade precis gett upp/lagt på hyllan den ambition jag jobbat mot sen jag var 14 och var tvungen att göra mina första ämnesval i skolan i Dubai: att bli veterinär. Jag hade pluggat i 5år samt jobbat som assistent på en klinik i ett år för att kunna läsa till veterinär i Sverige. Efter mitt sabbatsår ändrade jag mig, och skulle bli något annat. Mamma tipsade om civilingenjör. Hög utbildning, examensbeviset öppnar dörren till de flesta jobb, det spela inte så stor roll vilken inriktning man väljer.
Jag höftade på Rymdteknik. Det lät coolt tyckte jag (och ni skulle bli förvånade om ni visste hur många som söker till den utbildningen som anger det som anledning!). Det var inte rätt för mig. Efter två år bytte jag, och hittade något jag var intresserad av.

Nu har jag ett mål. Civilingenjör i Naturresursteknik, inriktning Malmgeologi och Miljögeokemi numera känt som Malm och Mineral. Och nu jävlar ska jag nå det!

Ibland kan det ta några år av arbetande mot olika mål innan man hittar det man slutligen uppnår. Men resan mot ett mål är nästan viktigare än att uppnå målet i sig. För att man lär sig så otroligt mycket under tiden, om världen, om olika ämnen, och framför allt om sig själv.

2 thoughts on “Skolstarten – mina tankar

Kommentera gärna! :)

