Höstiga tankar och löften

Varning för långt inlägg med många tankar. 🙂

Har ni någonsin vaknat på morgonen, helt utvilade, men ändå känt att något fattas idag? Att dagen/livet/kroppen inte känns riktigt sådär 100% bra? Den känslan vaknade jag med i morse. Längtade efter något, sådär lagom odefinierbart att det mest blev en tom känsla inuti. Typiskt irriterande, speciellt som jag egentligen tänkt prova på en ny typ av träningspass nu på morgonen. Tyvärr var vill inte-känslan alldeles för stark och jag tycker inte det finns någon anledning att tvinga sig själv om man verkligen känner att man inte vill. Det är jättegrått ute idag, och dessutom kallt här i lägenheten, så jag tror jag vet varifrån min olust kommer. Hösten är på väg.

Eftersom jag bott så länge i Dubai med sommarvärme året om så uppskattar jag vanligtvis årstidernas skiftningar mer än många som bott hela sitt liv i Sverige (eller annat land där man har fyra distinkta årstider), men om jag ska vara helt ärlig så ligger inte hösten sådär värst högt på min ”gilla-lista”. Mörkt, halvkallt och fuktigt, och det enda man gör är typ att vänta på vintern, december och julen. Och eftersom de tre är mina favorittider på året så tycker jag att det kan bli extra jobbigt om hösten är lång (som den var förra året).

Men det finns mycket fint med hösten också. Färgerna, den friska kalla luften som lovar en annalkande vinter, och paradoxalt nog att det blir mörkare, så man får tända fler lampor och ljus så att det blir sådär mysigt och ombonat inne. Alla fina kort man kan ta på löven på marken, träden som skiftar i rött, gult, orange… Och nystarten. Det faktum att man påbörjar ett nytt skolår, att man har laddat batterierna under sommaren och nu får ”börja om i livet”. Jag älskar att börja om. Älskar att börja på nya projekt och ta nya tag. Hatar däremot att fortsätta i samma spår och jobba länge med samma projekt. Det är nog därför som jag behöver pausa från vardagslivet med jämna mellanrum, så att jag kan känna att jag kommer tillbaka och kan ”börja om” med vad det nu var jag tog en paus ifrån.

Förra året var mitt höstprojekt en ny inställning till skolan och ett försök till att skapa en fungerande vardag. Det funkade ganska bra, men säckade ihop lite efter julen när bästa vännen flyttade till Kiruna och killen lämnade studentlivet i Luleå för arbetskarriären i Stockholm. Vårens nystart bestod av en helt ny approach till träning, vilket funkat jättebra, och har gjort att träningen nu är en av de centrala delarna i min vardag. Detta även till stor del för att jag kunde träna med brorsan i somras. Nytt gym och en paus från tabata-passen till fördel för vanlig gymträning gav mig inspiration att fortsätta träna, i stort varje dag.

Nu i höst tänker jag spinna vidare på båda dessa teman av nystarter, varför jag har en liten lista på mina målsättningar som jag tänkte dela med mig av. Inget är hugget i sten eller har dödshot över mig om jag inte klarar det, men har man tydliga mål så är det lättare att påminna sig om varför man gör en viss sak.

Mina ”höst-löften” 🙂

  1. Skolan kommer att återfå sin centrala roll från förra hösten, med extra allt!
  2. Träningen kommer att vara prioritet nr 2 efter skoljobbet: slappa, tjocka, deppiga jag från förra hösten kommer inte tillbaka!
  3. Mitt pengaflöde ska organiseras om, jag är trött på kaos så fort jag kollar på bankkontot.
  4. Organiserad läsning: skönlitteratur på helgerna och facklitteratur på vardagarna.
  5. Bort med alla gamla släpande kurser/inlämningar. Detta är året då allt sådant försvinner ur mitt liv och inte kommer tillbaka.
  6. Mer själviskhet. Jag är en väldigt hjälpsam person och tar ofta på mig mer arbete än jag klarar av, så jag ska bli bättre på att säga nej – jag är upptagen/jag har inte tid. Detta för att jag kommit fram till att bara för att jag har en timme över den där kvällen/dagen/morgonen så betyder inte det att jag inte har saker jag behöver göra då.

Dessa saker ska jag jobba för från och med nu.

Om ni blev inspirerade av min lista till att göra en egen, gör då inte det klassiska ”nyårslöftesmisstaget” att lova 6 dagar/vecka i gymmet plus powerwalk varje morgon för att inse efter en vecka att det var för mycket och sluta helt. Jag har ovan identifierat mindre del-steg som jag behöver ta detta år för att nå mitt stora mål, att ta examen som civilingenjör senast år 2015. Det viktiga är att jag tror jag kan genomföra dem. 

Detta var mina tankar om hösten, inspirerade av en grå och regnig augustimorgon och en kall lägenhet. 🙂

Har ni höstlöften eller -målsättningar? 🙂

One thought on “Höstiga tankar och löften

Kommentera gärna! :)

