Kroppsutsmyckning

Som en av mina väninnor sa till mig på festen i lördags: människan har i alla tider smyckat sin kropp, med färger, tatueringar och piercings.

Jag har alltid tyckt att det är lite coolt med piercings och tatueringar, samtidigt som det väldigt lätt blir osmakligt eller opassande. Jag försöker alltid att applicera tankesättet to each his/her own vilket helt enkelt betyder att vad som är rätt för en person kanske inte är rätt för en annan, men att man inte ska döma folk som idioter bara för att man inte har samma ”rätt” som dem.

Jag har exempelvis aldrig förstått mig på detta med sleeves, ni vet när man tatuerar hela armen med en myriad av motiv ner till handleden? Jag tycker att det är överdrivet och ser ganska meningslöst ut, oavsett hur många motiv med ”djupt bakomliggande orsak” som gömmer sig i mosaiken. Dessutom gömmer det oftast den naturliga skönheten och ståtligheten i den mänskliga kroppens muskeluppbyggnad.
Men jag vet att det är många som tycker att sleeves är det coolaste som finns, att det är jättesnyggt och är ett perfekt sätt att binda samman alla de meningsfulla tatueringar man vill göra. Jag kommer troligen aldrig att göra en sleeve, men jag tänker heller inte fördöma någon som har gjort en eller vill göra en.

Däremot har jag sett en typ av tatuering som var otroligt snygg, på en riktigt välformad och synligen vältränad tjej på en dans för flera år sedan. Hon hade en ranka, med blad och taggar här och där, som slingrade sig från hennes ena fot, längs utsidan på benet och höften, upp längs sidan på kroppen och så ut över axeln och ner längs utsidan på armen (hon hade shorts och linne på sig, så man såg mycket av den ^^).
Så himla snyggt och häftigt, den accentuerade verkligen hennes snygga kropp.

Inte lika utsmyckad som denna, men detta koncept gillar jag.

Onward to piercings. Som jag skrev ovan så har mänskligheten tagit hål i och hängt smycken på sin kropp i alla tider och kulturer. Olika saker anses olika tilltalande i olika sammanhang och samhällen, vilket under min uppväxt och tonårstid tydliggjorts av åsikterna om håltagning, piercing, hos ”oss ungdomar” och ”de vuxna”. Den nya generationen och den äldre mer konservativa generationen som ni vet och troligen också känner igen.

Men även hos oss ”unga och äventyrslystna” går åsikterna isär, vissa tycker tusen piercingar i ansiktet är det snyggaste sedan högklackade skor, och andra tycker att något mer än ett hål i varje öra är extremt och ”rebelliskt”. Jag personligen har flera hål i båda öronen, och är sugen på fler ändå. Jag gillar örhängen. 😉 Jag kan tycka att en ring i ögonbrynet/läppen/näsan kan vara riktigt snyggt på rätt person, att en tungpiercing är roligt och coolt, och att om man som tjej (sorry boys) har en snygg mage så är det otroligt vackert med en navelpiercing.

Men vissa saker har jag aldrig förstått mig på. En ”nos-ring” genom mellanväggen i näsan tycker jag oftast är lite konstigt, sure det är kul på fest och så, men i andra sammanhang exempelvis jobbsök? En ring genom skinnet på insidan överläppen (framför framtänderna) tycker jag mest ser smärtsamt ut och bara tanken att ta hål rakt igenom klitoris som vissa tjejer gör får det att krypa i skinnet på mig. Det måste ju göra otroligt ont?!
Jag har heller aldrig förstått poängen med säg, 15st olika piercingar i ansiktet, alltså ögonbryn, näsa, läppar, kinder, samtidigt. Jag tycker det blir för mycket, och ansiktets naturliga skönhet döljs istället för att framhävas.

Som jag skrev tidigare så dömer jag självklart ingen för att de har en piercing eller tatuering bara för att jag själv inte skulle vilja ha den, eller förstår varför de vill ha den. Jag har flera vänner, bekanta och familjemedlemmar som har en eller fler av de saker jag nämnt att jag inte ”gillar”, men det betyder ju inte att jag ser ner på dem eller tycker om dem mindre för det!
To each their own. ♥

Vad tycker ni om piercingar och tatueringar?

Är ni blankt för eller emot, eller är ni som mig och tycker att vissa saker är snyggare än andra? 😀

(Bilderna är inte mina utan funna via google. Klicka på dem för att komma till bildens hemsida.)

En reaktion på ”Kroppsutsmyckning

  1. Håller HELT med dej ang. piercingar. DESSUTOM VÄLFORMULERAT. Vet du att sv. studenter anses inte kunna SKRIVA bra svenska. Bra träning på FB. En som inte tillhör den äldre konservativa generationen. GE

Kommentera gärna! :)