Mitt 2012 (del1): HÄLSOÅRET

2012 var ett bra år för mig. Jag trodde det skulle bli jobbigt och hemskt, ensamt pga att både vänner och pojkvän flyttade från Luleå, men det blev istället jättebra! 🙂 Därför tänker jag skriva en serie inlägg om mitt 2012, som en summering av vad jag gjort och lyckats med. Jag tänker börja med en av de två sakerna som jag är absolut mest stolt över, och det är att jag gjorde 2012 till mitt hälsoår.

Jag gick ner 7kg och krympte två jeansstorlekar.

Julen 2011/2012 vägde jag ca 75kg och hade mer fett på kroppen än jag tror jag haft någonsin i mitt liv. Hade inte mått jättebra över detta under hösten, men trots träning och ”typ hälsosam mat” blev det inte bättre. Jag blev less, och gav mig faan på att bli av med det och skapa den bästa möjliga versionen av mig själv jag kunde, det var dags att bli stark och hälsosam.

Från detta...

Från detta…

Startade året med otroligt hårda pass tabata i princip varje dag (i flera månader), samman med LCHF för en kickstart i att ha koll på vad jag äter. Slet och kämpade dag ut och dag in, var så arg på träningen för att det var jobbigt, hatade verkligen vissa pass, men höll målet i sikte hela tiden. Hade som mantra framför spegeln under mina hemmaträningspass ”I’m getting there, jag jobbar mot min drömkropp, det SKA GÅ”. Jag rasade mot förkylningar som höll mig från träningen, deppade ihop när en av dem höll i sig i flera veckor efter en resa, men fortsatte så snart jag kunde.

Jag åt nyttigt och hade genomgående koll på att inte överäta (kalorier man äter är energi man tillför kroppen, oavsett form tyvärr).  Efter några månader gick jag över till mer ”traditionell” kost åt byggarhållet, med kolhydrater mest på morgonen och förmiddagen men inte på kvällen då energin inte behövdes. Bytte under sommaren ut tabata mot mer traditionell men ändå hård styrketräning tillsammans med brorsan på Ironsport gym i Västerås, fett kul och jag fick nytändning på träningen eftersom jag hade en träningspartner. Det var även då jag började jobba mot att kunna springa, att dö totalt efter 400m joggning kändes inte okej längre.

Höstens mörker medförde ordentliga dippar i min motivation, och jag körde i princip allt möjligt: tabata, styrka i gymmet, beachbody’s insanity, spinning, springa på bandet… bara för att hålla motivationen igång och träningen rolig och intressant. Hittade en gympartner i min väninna Ksenya, och återupptäckte styrketräning med sällskap. Började prenumerera på tidningen Body för inspiration, och använde träningen som flykt från den just då väldigt jobbiga skolan. Fortsatte äta bra och hålla matmängden på den mindre sidan (jag är kort och har inget behov av en gigantisk matsäck).

Under hela året sänkte jag mitt generella alkoholintag för att minska den hämmande effekten på vikt/storleksnedgången, samt för att ta bättre hand om min kropp. GT och liknande drinkar med stor andel bara citronbubbelvatten blev mina favvisar.

När jag kom till Dubai i december 2012 var jag stolt över min kropp och gladde mig över att klä mig somrigt. Jag och syrran fick sk ”shoppingdagar” i julklapp av mamma, vi skulle ut och handla kläder tillsammans. Guld värt för mig som lever på studentekonomi. 😉 Jag gillar jeans från American Eagle Outfitters, och handlade där även förra julen. Hittade samma modell jag köpt förra året, men nu kunde jag köpa dem i storlek 6 istället för förra årets 10 (US size i think). Och jag fick nytändning på träning genom att köra Insanity med pappa i gymmet.

Jag vägde vid ankomst till Dubai ca 67,5kg.

...till detta!

…till detta!

Jag är fett stolt över vad jag lyckats med, för det är inte en diet som tagit mig hit, det är en medveten livsstils-ändring. Jag kommer inte att gå tillbaka till tröstätande, småmulliga och inte-nöjd-med-min-kropp-Marit, därför att nu är det en del av den person jag är att ta hand om min kropp.

Jag är inte färdig med att skapa den bästa möjliga versionen av mig själv, men jag har kommit en god bit på väg. 🙂

4 thoughts on “Mitt 2012 (del1): HÄLSOÅRET

  1. Jättebra jobbat 🙂 du ska vara stolt över dig själv. Knepet är att det måste komma inifrån sig själv. Dessutom har du ju grejat alla tentorna också, eller hur?
    Beundransvärt.
    Kram
    Mamma

Kommentera gärna! :)

