Nystart HT13: Träning

En miniserie med inlägg om hösten. Tydliga mål, resonemang och beslutsamhet är nyckelorden för att lyckas.

Trots mina beslut under året och trots att jag kört ”hårt” med träningen och maten (visserligen i omgångar men ändå) så har de första två tredjedelarna av 2013 inte varit den fortsättning på über-träningsåret 2012 som jag hade velat att de skulle vara. Detta kulminerade i en riktigt dålig augustimånad rent mat-och-träningsmässigt som jag inte är stolt över.

Men om jag alltid reser mig en gång till när det går dåligt så kommer jag till slut att lyckas.

Därför tar jag hjälp av att jag gillar nystarter, det är måndag och första dagen på det nya studieåret, och jag precis har flyttat hem från Kiruna. Kort sagt är jag fett redo att köra igång med träningen på riktigt igen. Jag är ännu inte klar med mitt projekt-bli-nöjd-med-mig-själv som jag körde igång i januari 2012, så detta är en fortsättning.

Men hur då då? Det finns ju massor av fungerande sätt att ”komma i form” så vilken ska man välja? Den ”enkla ekvationen” är ju att om man kör energi in < energi ut, dvs gör av med mer energi än du stoppar i dig, så tar kroppen från sina reserver och man ”kommer i form”. Nu har jag dels hållit på med LCHF, dels tränat en hel massa i mitt liv och dessutom är jag ganska intresserad av mat- och träningslära generellt, så jag köper inte riktigt den här ekvationen rakt av. Det finns nämligen tre andra faktorer än energimängd som påverkar resultatet väldigt mycket.

Den första är energityp, man håller sig längre mätt på en fett- och proteinbaserad måltid än en kolhydratsbaserad med samma energimängd. Detta är inget dammigt LCHF-mantra, jag har testat på mig själv och lyssnat på min kropp. Därför är det lättare att hålla sig från småätande om man käkar så.
Den andra faktorn är träningstyp, det finns en hel hög med studier och personliga erfarenheter (bland annat min egen) som visar att HIIT (High Intensity Interval Training) är mer effektivt för fettreducering än enbart kardio eller enbart styrketräning. Jag har själv (som ni vet om ni följt mig ett tag) kört flera olika typer: Tabata, Insanity, Crossfit, Grit, och självklart klassikern cirkelträning som också kan räknas in som HIIT om man kör hårt.
Den tredje är tidpunkt, behöver man verkligen mycket och snabb energi på kvällen när man ska sova, och är lunchtid rätt tidpunkt att dra ner på snabba kolhydrater när man har koncentrationskrävande möten eller lektioner på eftermiddagen? Om jag däremot ska köra ett långt pulshöjande pass (kardio eller HIIT) så kan det vara helt rätt att käka vit pasta och/eller bröd en timme innan passet.

Det får vara nog med teori där, vad är min plan nu då, när ni vet hur jag tänker? Svaret är LCHF-inspirerad, kalorimedveten och aktivitetsbaserad deff med mycket HIIT.

Detta betyder att jag kommer att…

  • …ha energiekvationen i åtanke och hålla nere mitt kaloriintag varje dag.
  • …basera mina måltider på ungefär 50% protein, 20% fett och 30% kolhydrater energimässigt.
  • …äta mycket grönsaker (som ju innehåller lite energi).
  • …äta lite eller inga kolhydrater efter kl 17 på dagarna.
  • …träna någon form av HIIT (troligen tabata eller insanity) 3-5ggr/vecka.
  • …komplettera HIIT med löpning vissa dagar för att bli bättre på det.
  • …komplettera HIIT med styrketräning 1-3ggr/vecka för att bli starkare.
  • …så gott det går lägga träningspassen ca 1-1,5h efter en måltid.
  • …ha en ”ätardag” per vecka, oftast lördag.

Nu är det ju så att jag av princip inte räknar på mina måltider (den vägen leder enligt mig rakt ner i ätstörningsträsket), så ta punkt två för vad det är: jag kommer titta på maten och ”höfta” den fördelningen så gott jag kan. 🙂

Nog snackat nu: LETS DO IT! 😀

Kommentera gärna! :)

