Nystart HT13: Plugg

En miniserie med inlägg om hösten. Tydliga mål, resonemang och beslutsamhet är nyckelorden för att lyckas.

Okej, gårdagens inlägg i den här lilla serien blev en gigantisk wall-of-text så jag ska se om jag kan hålla nere det litegrann den här gången. 😉 Idag tänkte jag skriva om mina pluggmål för hösten, eftersom nu när jag varit iväg och jobbat i fem månader så är jag lite ”ur form” när det gäller att sitta och plugga. Då kan det vara bra med lite tydliga mål och riktlinjer. Men okej, jag har samlat energi nu, så let’s do this!

Plugget har ju gått ganska bra för mig de senaste åren; jag har tagit ikapp nästan alla mina omtentor, skippat att samla på mig nya och dessutom klarat de flesta av mina kurser med ganska bra betyg. Så varför behöver jag då en nystart på plugget, varför inte bara fortsätta på samma sätt? Tja, helt enkelt därför att det inte alltid har känts så himla bombsäkert att jag ska klara mina tentor under det senaste året. Jag vill hitta tillbaka till mig själv för två år sen, när jag gick in på tentorna med vissheten att jag skulle klara dem. Något alternativ fanns liksom inte eftersom jag hade pluggat på så pass ordentligt, och den känslan vill jag ha varje gång i framtiden.

Nåja, eftersom jag redan har lyckats en gång så är det inte raketforskning att lyckas igen, jag tänker helt enkelt applicera samma koncept som jag hade förut. Jag kallar det ”Skolan är ett jobb”-konceptet. På många lärosäten i Sverige behöver man inte ordna det här själv, utan skolan schemalägger helt enkelt utbildningen så att man går hela dagar hela året, med lektioner, föreläsningar och laborationer. Då sitter man automatiskt och pluggar mer eller mindre aktivt varje dag.

Här på LTU däremot har de en friare planering, och mycket mer ansvar läggs på den enskilda studenten att plugga och läsa på. Vi har, speciellt i kurserna i min utbildning, väldigt få lektioner/föreläsningar varje vecka: nu i första delen av hösten har jag t.ex. knappt en föreläsning per dag, och då läser jag två 7,5poängskurser á 50% studietakt (dvs 100% studietakt, 40h/vecka i 8 veckor). Ni kan ju tänka er att man med det upplägget bör planera att sitta lite själv och läsa på!

Tyvärr är ju det här med att disciplinera sig själv att plugga inte det enklaste i världen. Om det är måndag morgon, inga föreläsningar eller lektioner är planerade på hela dagen och man är jättetrött, inte sjutton går man upp vid sju och sitter med skolböckerna vid 8?! Nej man tar såklart sovmorgon, och det gör man oavsett vilken dag på veckan det är, eftersom det är enkelt att säga till sig själv ”jag kör lite senare ikväll istället” eller bara ”jag tar det sen” och somna om.

Okej, tillbaka till mitt ”Skolan är ett jobb”-koncept. Det är väldigt simpelt och inte alls fancy: jag bestämmer mig helt enkelt för att skolan är mitt jobb, och jobbet går man till vid 8 på morgonen och går hem ifrån vid 16 eller 17 på kvällen. Jag går upp i tid, käkar frukost och fixar mig (är ju lite ”tjejig” av mig ^^) och går så in till Biblioteket, där jag sedan sitter hela dagen, med avbrott för fikapaus/rast, lunch och eventuella föreläsningar/lektioner. Detta funkar bra för mig, därför att det inte är samma sak som att sitta hemma och plugga, där det finns tusen göromål som kan distrahera (disk, städning, mat, böcker, musik, katter…the list goes on!). Istället är det lugnt och tyst och jag har bara mina pluggsaker där.
När jag gör så här så ser jag det inte som ett alternativ att skjuta upp att gå in, jag bestämmer bara att jag ska vara på jobbet i tid och ser till att vara det.

Jag undrar om jag undermedvetet försöker skriva en bok eftersom det blir så himla långa texter här just nu?! Eller kanske jag har abstinens efter mitt hattiga bloggande under sommaren. 😉

Hur som helst så är det det här konceptet jag kommer att köra på, och genom att väva in träningen på mornar, kvällar eller mitt på dagen beroende på humör och schema (vissa dagar är hjärnan bara inte med, och då är det bra med en fysiskt aktiv paus) så tror jag det kommer bli riktigt bra. Inte det roligaste man kan göra i världen, men det är en investering för min framtid!

Kommentera gärna! :)

