Calibre

Hej på er! Vet ni hur fort den här dan går eller, det är helt sjukt att klockan snart är tre! Det händer iofs alltid när jag tvättar, speciellt när det är en mitt-på-dagen-tid.

Men det var inte tvätten jag skulle skriva om, utan ett datorprogram. Jag tror jag nämnt det förut men hela min IT-utrustning är från Apple, vilket som ni säkert förstår ibland bjuder på lite kompatibilitetsproblem med filer och program som egentligen är anpassade för Windows eller Android.

Mitt senaste projekt har varit böcker. Jag har nämligen en ganska stor samling med böcker på datorn vet inte hur de hamnat där, dök upp bara och många av dem råkar vara i .lit-format, dvs anpassade för någon obskyr windows-baserad läsplatta. Självklart funkar inte detta på min iPad vilket har stört mig en tid, eftersom den är mycket smidigare att läsa på än datorn.

Lösningen heter Calibre.

Calibre är ett gratis konverteringsprogram som bland annat (den har ganska många funktioner som jag inte undersökt) kan konvertera .lit till .epub. Man laddar helt enkelt in sina filer i Calibre, markerar dem och trycker på ”convert”, och vips! Dina irriterande .lit-filer är nu .epub-filer som lätt kan laddas in i iTunes och synkas till iBooks på paddan. Hallelulja.

Länk till hemsidan där jag laddade ner Calibre.

Nu kan jag med lätthet ladda in mina böcker på min iPad och läsa när som helst! Jag har dessutom på grund av detta både återfått lite läsintresse och återupptäckt min iPad som legat oanvänd lite för mycket på sista tiden. Den är ju faktiskt perfekt att ha med i handbagaget på flyget där den knappt tar någon plats alls. 

Happy reading! 🙂

Kommentera gärna! :)

