Squeaky clean!

Go’kväll och go’natt mina vänner! Idag har jag uträttat ett gott dagsverke som jag är stolt över inom flera delar av mitt liv: hemma, hälsa och skola.

Jag började med att tvätta lite kläder tidigt på morgonen, och sedan blev jag så less av hur rent ut sagt skitigt det var här hemma och irriterad på mig själv som inte städat på alldeles för länge, att jag körde igång med storstädning. Dammsög, torkade golvet, diskade, gjorde rent speglar… Det lite roliga var att spegelputsandet ledde mig från badrummet till sovrummet (spegelgarderobsdörr) vilket det fick mig att titta på fönstret, och vips hade jag börjat göra rent dem också! Tur att jag blev sugen på lunch där någonstans, annars kanske jag börjat dammtorka mina bokhyllor av bara farten?! 😉

På eftermiddagen hade jag en laboration i kursen Geofysik för prospektering och miljöundersökning inbokad vilket jag kanske inte var sådär superentusiastisk över: det är ofta mycket fysik och matteteori bakom varje instrument. Jag har tyvärr en tendens att tune out under förklaringarna därför att de ofta är jävligt långa, riktigt komplicerade och dessutom inom ett ämne jag är ganska ointresserad av, el och fysik. Detta är såklart inte bra någonstans, men jag är inte helt felfri, hehe.

Egentligen var de flesta delar av dagens labb inte så krångliga, vi mätte magnetiseringen i en liten provbit, densitet/volym av ett prov m.h.a. bärighet i vatten och även hastigheten av en seismisk våg genom ett prov. Ingen av dessa var speciellt överkrånglig, men vi skulle också mäta resistiviteten hos ett prov m.h.a. en komplicerad maskin, och det var den som hade en gigantisk el-förklaring till hur mätningen fungerar och hur man kan ändra rå-datan till förståeliga resultat.
Resistivitet är i princip motsatsen till konduktivitet, och alla bergarter har ett specifikt spann inom vilken deras resistivitet håller sig. Detta kan till exempel användas för att uppskatta vad berggrunden är uppbyggd av, skapa modeller av marken och leta malm. Det är inte så exakt, men man kan se skillnad på en mineralisering och vanligt gråberg iallafall. Problemet för mig ligger i att förstå utrustningen, jag önskar att det var nog att lära mig att läsa av resultaten….hm.

Oj vilken harang det blev om labben! Den var schemalagd att ta slut kl 18, men som tur var så gick det mycket snabbare än så och jag hann käka middag innan jag for till dansträningen. Även om det inte var lika jobbigt idag som förra veckan (undrar varför?) så känns det ändå att jag fått en bra konditionsträning idag och jag är nu taggad att köra styrketräning imorgon!

Just nu sitter jag och njuter av min rena fina lägenhet, känns härligt! Ska tvångsmysa lite med mitt fluff nu innan jag sover.

tvångsgos

Kommentera gärna! :)

