Mässhelg

Den här helgen har verkligen gått i mässornas tecken för mig, först med Öl och Whisky Festivalen igår och sedan med Chokladfestivalen idag!

Ja för idag har jag och älsklingen spenderat vår eftermiddag med att gå på Chokladfestivalen – en stor mässa med en massa chokladtillverkare som ställde ut sina finaste praliner och chokladtyper som man kunde köpa och smaka på för mellan 5-15kr/st. Så otroligt gott! Eftersom det faktiskt inte blev någon godis/ätardag för mig igår, med löpturen och allt, så kände jag att det var okej att ha den idag istället. ^^
Jag fick verkligen upp ögonen för praliner på ett nytt sätt när vi nu var på chokladmässa, det är ju annars sånt som jag inte vanligtvis köper till lördagsgodis när jag är sugen på choklad precis.

En sak som slog mig var detta med hur fascinerade svenskar är av chokladfontäner! Det var två stånd som hade såna tror jag, och under de två-tre timmar som vi var på mässan så var det alltid smockat med folk runt de stånden. Jag menar, sure det är kul med flytande choklad och att käka jordgubbar eller marshmallows med det, men detta var nästan hysteriskt så som folk uppförde sig kring de där fontänerna.

 

En annan sak som slog mig, och som kanske inte är helt okej att skriva om, var att en väldigt stor andel av mässbesökarna var överviktiga. Ordentligt överviktiga. Jag vill verkligen vara förstående och medkännande med folk som lider av fetma, för söker hålla i minnet att det mycket väl kan vara genetiskt/sjukligt etc… Men när 80% av dem runt omkring mig på chokladmässan är klart överviktiga, dvs har en tydligt ohälsosam fettmängd på kroppen i förhållande till sin längd, ja då har jag svårt att inte tänka vad i helsike gör ni tjockisar här, har ni inte självrespekt nog att hålla er borta?!
Som sagt känns detta inte riktigt rätt för mig, då jag vet att det inte alltid är så enkelt, men det var helt klart en stor del folk som var överviktiga på den där mässan, och det kändes fel.

Nu ska jag hoppa på planet, hörs kanske senare ikväll igen! Kommentera gärna om ni har en annan eller liknande åsikt, eller bara tankar om ämnet. 🙂

Kommentera gärna! :)

