Något för er att tänka på

Jag sitter vid min gate nu och om en stund får vi gå ombord på planet. Ska bli riktigt gott med lite skumpa  såhär på lördagseftermiddagen. 😉

Under tiden jag sitter de första timmarna på planet tänkte jag ge er något att tänka på som är lite mer avancerat än de senaste Facebook-statusarna och hur många likes din senaste bild på Instagram har fått.

Jag kom i kontakt med Objektivism som filosofi genom att läsa fantasyserien The Sword of Truth av Terry Goodkind. I en av de böckerna, Faith of the Fallen, sammanfattar han en av huvudpelarna inom Objektivism på ett väldigt bra sätt (se citatet i bilden nedan). ”Reason” kan översättas till ”förnuft” i det här sammanhanget.

20131012-124231.jpg

Detta kan appliceras på många olika delar av livet, och om ni inser att citatet ovan är väldigt logiskt så föreslår jag verkligen att ni läser lite mer om just objektivism, som är en filosofi grundad i att livet har ett eget värde som ska uppskattas för dess egen skull.

One thought on “Något för er att tänka på

  1. Kul med något mindre lättsmält ämne =) Boken ”Urkällan” av Ayn Rand (grundaren av objektivismen) är väldigt bra om man är intresserad av av att lära sig mer om filosofin. Den givna funderingen är förstås om det verkligen finns en objektiv sanning… Oavsett vad man själv tycker och tror kan de flesta lära sig ett och annat om sina egna sanningar genom att läsa om objektivismen.

Kommentera gärna! :)

