Ombyte

Jag kom att tänka på en sak i morse när jag stod i duschen på gymmet, en tanke som jag skulle vilja lufta med er.

När började tjejer gömma sig för varandra i svenska omklädningsrum?

Den första tiden i mitt liv när jag började bli medveten om min kropp bodde jag i ett muslimskt land och delade omklädningsrum med tjejer av massor av nationaliteter, men med ett genomgående tema: alla gömde sig för varandra, man vågade inte visa sig naken i ett rum fullt med andra tjejer.

Jag tyckte aldrig det var konstigt, synd ja, men inte konstigt med tanke på att de flesta av de muslimska tjejerna är religiöst uppfostrade att skyla sig (blyghet och rädsla för den egna kroppen och sexualiteten kommer ofta från religion) och de flesta av de andra västerländska tjejerna kom från engelsktalande länder med mer eller mindre färskt inflytande från Storbritannien (som är ganska konservativt just m.a.p. tjejers kroppar och sexualitet).

Däremot finner jag det underligt att vi tjejer i Sverige står och byter om under en handduk, i ett omklädningsrum där det bara finns andra tjejer. Vad gömmer vi? Vad är vi rädda för? Vad kan någon se som de inte kan se i sin egen spegel? Bröst, höfter, rumpa, hår under armarna och mellan benen… Vilket av allt detta har inte alla tjejer? Varför är det läskigt att gå naken framför andra av sitt eget kön? 

Jag stod naken efter att ha tagit av mig träningskläderna och skulle just in i duschen, min handduk var för pyttig för att nå runt någonting förutom typ ett ben, så jag gick naken till duschrummet. Samtidigt står tjejen med skåpet bredvid mitt och klär av sig träningskläderna med en stor handduk rullad runt kroppen. Samma sak efter duschen, då krånglar hon på sig underkläder och byxor med handduken fortfarande runt kroppen.
Och jag tänker, är det inte väldigt jobbigt att hålla på så där? Vad är du rädd för undrar jag… Att jag ska se dig? Att jag ska döma dig för hur din kropp ser ut? Det gör jag inte, jag lovar.

När blev vi tjejer så rädda för varandra? 😦

Veckans utmaning: Nästa gång du som tjej är i ett omklädningsrum – på gymmet, på badet eller efter din nästa sportträning – göm dig inte i en handduk så fort du ska byta om. Stå naken och avslappnad, och känn hur självförtroendet ökar när du är utanför din comfort zone. 🙂

2 thoughts on “Ombyte

  1. Fast vad spelar det dig för roll? Varför moralisera över hur andra gör? Om du byter om utan handduk runt dig och någon annan väljer att ha sin handduk virad runt kroppen, så vad stör det dig? Varför inte vara en smula tolerant för varandras olikheter?

    • Om du läst det jag skrivit så ser du att det inte är moraliserande eller intolerant, utan ett uttryck för att jag tycker det är synd att självförtroendet hos tjejer ang. den egna kroppen är så pass lågt att vi känner ett behov av att gömma oss för varandra.
      Jag har stor förståelse för att det kan finnas anledningar att vilja skyla sig (ingen människa är immun mot grupptryck liksom) men jag tycker det är synd att vårt samhälle återgått till att få oss tjejer i Sverige att vilja skyla oss, t.o.m. efter de frigörande ’70 och ’80-talen. Jag vill uppmuntra andra tjejer att inte låta samhället bestämma vad de ska tycka om sina egna kroppar.

Kommentera gärna! :)

