Fem skäl till varför jag älskar att läsa böcker

  1. Jag kan bli vem som helst, i vilken livssituation som helst, utan att förändra en enda sak med mig själv. Hur härligt är det inte leva sig in och verkligen vara den person man läser om, med historia, uppväxt och kunskaper?! Kapten på ett skepp, jägare med pil och båge, tonåring på en skola i magi, hardcore överlevare i en post-apokalyptisk värld, dotter till den rikaste adelsmannen i landet, djurskötare på en cirkus… Vem som helst!
  2. Jag kan resa i tiden. Jag älskar böcker där handlingen utspelar sig i en annan tid än vår, dels för att det är romantiskt men också för att man lär sig så mycket! Sagan om Isfolket har t.ex. lärt mig mer om svensk/nordisk krigshistoria än någon historielektion lyckats med!
  3. Ingen kan säga att jag läser ”fel” eller att jag borde göra på ett annat sätt, eftersom allt sker i mitt eget huvud. När man spelar TV-spel, kollar på en film eller utför en sport så finns det alltid människor som vill komma och tycka saker om hur man gör, tänker eller reagerar. När man läser en bok finns det ingen som säger något sånt, någonsin.
  4. Jag får bli huvudlöst förälskad hur många gånger som helst utan att en enda människa kan säga något om det. Det finns väl ingen del av våra liv som folk runt oss har så mycket åsikter om som vem vi är kär i, vem vi är med och hur vi umgås med dessa människor. Vi älskar att döma varandras kärleksliv, men om jag är kär i en karaktär i en bok jag läser för tillfället så finns det ingenting någon kan göra, tycka eller tänka om det, eftersom det bara är jag som vet!
  5. Böcker (riktiga som man håller i handen) har ingen skärm och går inte på batteri!! Jag är sjukt less på att allt ska ha batteri numer, det är som om varenda objekt blir bättre om det har en skärm och ett batteri. Helt hysteriskt om ni frågar mig, och förbaskat opraktiskt! En bok kommer aldrig att ”inte fungera” när man sitter på en tråkig flygplats någonstans och väntar på att de där 7 transfertimmarna ska ta slut, eller att den där 11 timmar långa tågresan ska bli över, och den kommer aldrig att störa någon runtomkring med ljud som en film eller ett telefonspel kan göra!

Gillar ni att läsa böcker? Håller ni med om mina skäl eller har ni andra? Skriv gärna i kommentarerna, det vore kul att läsa! 🙂

Kommentera gärna! :)

