Utvärdering – Functional cross!

Hej! I morse provade jag på ett nytt pass på gymmet som de kallar för ”Functional Cross” som jag antar ska vara en anspelning på crossfit (eftersom det finns typ överallt och i alla pass nu för tiden). Nåja, jag tänkte iallafall att jag skulle prova på det här eftersom jag haft lite svårt att pusha mig själv till ordentlig träning på sista tiden. Gick väl dit med liiite förutfattade meningar att det skulle likna crossfit, men jag gjorde mitt bästa för att släppa dem under passet!

Det visade sig iallafall att detta var mer likt cirkelträning med olika stationer. Varje station hade två övningar som man alternerade mellan i 45-sekundersintervall (dvs 45s övn 1, vila 10s, 45s övn 2, vila 10s) och när man gjort det tre gånger så bytte man station. Det var lite olika övningar; bl.a. marklyft, ”ball slam” (dvs slänga ner en tung boll i marken), armhävningar, springa på stället och sit-ups med bollkast mot vägg.

Hela cirkeln med 5 stationer gjordes en gång och sedan var passet över, men det var faktiskt ett bra pass och mestadels bra övningar (även om jag inte är något riktigt fan av kettlebells egentligen men man kan inte gilla allt). Jag gillade att hon som ledde passet hela tiden kom med peppande kommentarer och gick omkring och pushade oss att ta i mer vid alla olika stationer. Hon var också påpasslig med att rätta dålig teknik vilket jag gillade. Det jag saknade var lite mer tryck på tekniken i hur man skulle utföra vissa övningar när hon gick igenom stationerna i början.

Det här var ett bra och roligt pass tycker jag! Om man har en kompis som man går dit med kan man nog pusha varandra ännu mer på stationerna, men det var riktigt roligt och jag blev både trött och svettig!

Kommentera gärna! :)

