Jag älskar att träna!

God morgon! Efter förra veckans post-rese-paus från tisdagsmorgonens spinning så var det dags att komma tillbaka idag och det var härligt! Till min glädje så hade Lisa som håller i passet nu byggt ett nytt program, som var riktigt roligt. Tror jag kommer ha träningsvärk i rumpan imorgon faktiskt… 🙂 Det förra programmet var lite trögt och efter att ha kört det under ganska många veckor så märktes det att alla regulars på tisdagsmornarna var lite uttråkade. Men idag var det som sagt nytt och roligt! Lite hårdare än förut också, puh!

Spinning (eller träning generellt) för mig är lite som meditation – jag slappnar av, blir gladare och kommer fram till saker om mig själv och livet ö.h.t. som jag inte annars tänker på. Det ger mig mer energi att plugga, att städa och rent allmänt hålla ordning på mig själv och min vardag. Sitter jag still och mediterar ”på riktigt” blir jag mest bara stressad eftersom jag kommer på allt jag ”borde göra” eller som jag glömt av, men när jag tränar så gör jag redan något bra för kroppen, och då kommer hjärnan fram till sånt som får mig att må bra, utan att det blir stressigt.

Dagens insikt handlade om vad man klarar av. Det finns ju massor av motivations-citat om att inte ge upp, att kämpa, att man klarar mer än man tror osv. osv. ofta sammankopplat med bilder på extremt vältränade människor med en ”sexig svettglans” (ni har alla sett de här bilderna någonstans). Men det som verkligen drevs hem till mig idag var följande:

It’s all in your head.

Alla begränsningar, alla hinder, allt som gör att du slutar när det är jobbigt, det sitter i huvudet. För rent krasst, om du inte ramlar ihop för att musklerna ger vika trots att du trycker på så hårt du bara kan, eller svimmar för att du inte får tillräckligt med luft för att du andas så hårt, då har du inte gett 100%. Man kan ha tagit i som fan, absolut, men man har inte gett hundra procent. Så när jag idag tyckte att fan vad jobbigt det är jag klara inte mer! då kom jag att tänka på just det: det sitter i huvudet. Jag bestämmer i mitt huvud när det är för jobbigt, om inte musklerna ger upp och jag faller av cykeln.

Det fick mig att trycka till lite extra i slutet, och visst sjutton hade jag mer att ge, bara jag bestämde mig för att ge det! 🙂

Att springa i öknen som jag gjorde förra fredagen under kortsemestern i Dubai var också ganska meditativt…

IMG_0232_1

One thought on “Jag älskar att träna!

  1. Pingback: Labbtisdag | Stenklumpens historia

Kommentera gärna! :)

