Våren är här!

Hej! Igårkväll brändes många brasor runt om i Sverige och för de flesta handlar det fortfarande inte, som kristendomen velat ha det till sedan dess intåg i Norden och övertagande av äldre seder, om att skrämma bort häxor som flyger omkring, utan om att bränna det gamla för att ge plats åt det nya.

Personligen gillar jag den symboliken och tankesättet om våren, så igår (efter ett pass insanity hemma) gick jag ner till valborgselden på universitetet för att se vintern brinna upp. Jag lyckades höra Snapsakademins sista sång (de är verkligen en duktig kör) och stod en lång stund och tittade på elden.

Jag reflekterade också över att de valborgsfiranden jag var med på som barn hemma i Kungsåra inte alls var så tama och ”säkra” som detta; vi barn hade fritt spelrum att springa så nära elden vi ville och peta i den med pinnar… Igår var det (som det varit alla tidigare år här också) ett stort säkerhetsområde runt elden som vaktades av de som ordnade firandet (studentföreningen Dörrstopp). Fick mig att tänka lite på hur skyddade barn är idag, istället för att de, som vi fick göra, lär sig själva att eld är varmt… Tål att tänkas på tror jag. 🙂

Men nu lite bilder från firandet! 

Valborg 1 Valborg 2 Valborg 3

Efter att ha kollat på elden gick jag hem och lagade middag, och när det var dags för fyrverkerierna ville jag inte ut i kylan igen, haha. Det hade varit lite roligare om de tänt brasan när det blivit lite mörkare och kört fyrverkerierna i samband med elden.

Kommentera gärna! :)

