Swimming in a puddle :-)

Hej! Det blev inte mycket värt att skriva om gjort igår, jag var bara hemma och städade/fixade/plockade, och förmiddagen har sett ganska likadan ut idag. Även om det låter trist så känns det riktigt bra, jag har haft tid att skriva upp och organisera sånt som behövde och behöver göras men som annars bara blinkar förbi som en ”det här måste jag göra sen” tanke när man är mitt uppe i något.

Fast något som är roligare för er att läsa om är nog min näst sista dag i Dubai, när vi for på en roadtrip till bergen?! Jag gjorde ju bara en snabb mobiluppdatering i början av trippen då. =)

Målet för den dagen var Hatta Rock Pools, som är samlingsnamnet på de bäckar, floder och hålor i bergen mellan UAE och Oman där friskt regnvatten samlas och rinner fram över stenarna. Det är ett populärt utflyktsmål för både turister och folk som bor i Dubai och vi var där senast på utflykt någon gång när vi precis flyttat till Dubai. Det är väldigt fint där och bergen i UAE är egentligen värda en utflykt i sig själva då de aldrig legat under någon is och därför bara har eroderats av regnvatten och temperaturskillnader i ökenklimatet.

Berg 1

Vi visste inte riktigt hur vi skulle ta oss till ”poolerna” och inte tog vi med oss någon GPS heller (för hallå, det hade varit smart och genomtänkt ju), så efter att ha passerat genom en liten bit av Oman som petar in i UAE som ett finger (in och ut ur landet på mindre än 30min haha!) irrade vi omkring i bergsbyn Hatta en bra stund innan vi chansade och fortsatte in i Oman igen (ännu en gränskontroll). Vi följde vägen och efter ett tag började den faktiskt passera över några wadi’s, dvs torra flodbäddar som översvämmas vid regn.

Berg 2

När vi kom till ett ställe där vägen gick ner i wadi’n så stannade vi till med bilen och gick ut för att gå i vattnet. Vi tänkte se om vi kunde hitta några pooler djupa nog att bada i nämligen! Just där gjorde vi inte det, men det var ändå en rolig promenad i vattnet – som var riktigt svalt och skönt!

Stop1.1Stop1.2 Stop1.3

Vi (läs: jag) ville nu hitta ett bra badställe, så vi hoppade in i bilen och åkte omkring lite mer innan vi hittade en ganska fin plats som inte var alltför offentlig. Vi hade nämligen missberäknat oss på dagen: fredag i UAE är ju som söndag i Sverige – alla är lediga och far på utflykter! Så det var en hel del folk vid floderna, och det är bara sådär halvkul att strippa till bikini framför en massa indiska/arabiska män (inte så mycket familjer där eftersom kvinnorna inte får/vill bada och visa sig) och vi fick leta lite för att få vara ensamma. Det lyckades en liten stund, så jag hann bada och ta lite bilder. 🙂

Stop2.4 Stop2.3 Stop2.2 Stop2.1

Vi for dock inte direkt hem efterråt, vi siktade istället på Sharjah Museum of Natural History! Mamma och pappa trodde att jag (geolog) skulle kunna gå ”lite snabbt” genom ett museum som berättar om hur bergen vi just besökt formades och hur geologin i närområdet utvecklats över geologisk tid. Ha.Ha.Ha. xD Tror vi var där inne i mer än en timme, hehe. Sjukt intressant och coolt, Jag visste inte ens om att det muséet fanns! Måste verkligen se till att åka tillbaka dit nästa gång jag är i Dubai. 🙂

2014-04-25 16.21.51

Kommentera gärna! :)

