Tävling, skratt och musik

Hej! Idag har jag försökt ”landa” i verkligheten efter det underbara gårdagen, och jag får väl erkänna att det går sådär: jag vill liksom inte inse att den dagen är slut! 🙂

Igår var jag på danstävling i Gällivare, det var Dundretbuggarna som organiserade Distriktsmästerskap i Bugg och Rock n’ Roll-danserna för Norr- och Västerbottens Dansföreningar. Dessutom passade de på att hålla en regionaltävling samtidigt (R-klasser, för nybörjare och folk som inte tävlat så mycket) så det fanns massor av möjligheter att tävla för alla!

I distriktsmästerskapet tävlade jag och Thomas i Bugg, och lyckades med bedriften att ta oss till final! Genom både uttagning och dueller, mot flera riktigt duktiga par så gjorde vi bra ifrån oss! Det var dessutom första gången jag fick dansa en slow-bugg på tävling eftersom det tillkommer först i finalen när man tävlar i A-klass, så det var sjukt spännande! (I DM i BRR-dans slopar man alla uppdelningar utom åldersklasserna, så att svårighetsgraden för alla vuxna anpassas till det mest avancerade paret – igår flera A-klass par). Slow-bugg är inte snabb bugg utförd långsamt, utan har en helt egen dimension som gör det väldigt annorlunda. Hur som helst är jag och Thomas väldigt nöjda med vår prestation i både den långsamma och snabba rundan, vi dansade bra! Vi tog oss till final och det är i sig en seger för oss! 😀

Efter DM var det dags för R-tävling, där jag tävlade i tre dicipliner: Dubbelbugg, Rock och Boogie Woogie, i den ordningen! I dubbelbuggen överraskade jag, Elisabeth och Robin oss själva med att gå till final, och kom faktiskt på tredje plats! Jätteroligt med tanke på att vi aldrig byggt något dubbelbuggsprogram innan detta. 🙂 När den prisutdelningen var klar bytte jag kläder snabbtsomattan för nästa gren: rock!
Jag fastnade för rock när jag först lärde mig alla BRR-danser under ett sommarläger 2010, men eftersom det är så jobbigt så är det inte jättemånga som delar min fascination. Därför blev jag glatt överraskad när Linus, som jag tävlade i rock med på Lag-SM i januari, föreslog att vi skulle köra den här R-tävlingen tillsammans. Och köra gjorde vi! Det var lite lättare nu eftersom tempot i R-klass är långsammare, så vi kunde leva oss in i det lite mer och inte bara kämpa för att hinna med stegen. Tydligen såg det ganska bra ut också, för vi vann den klassen! 😀
När vi så tagit emot priset fick jag springa och byta om fortsomattan igen, till mer 20/30-talsenliga kläder för Boogie Woogie! Jag och Johan har inte hunnit träna jättemycket, men vi det gick ändå bra och var roligt! Inget tunnelseende pga nervositet heller, så vi kunde hålla bra puls och lyssna på musiken. Här var dock konkurrensen ganska hård så med tre par i klassen (inklusive oss) hamnade vi på tredje plats.

Så från gårdagens tävling fick jag med mig minnet av min första slow-runda i bugg, en första plats i rock och tredjeplatser i både dubbelbugg och boogie woogie! Det var sjukt roligt (och ganska jobbigt), men jag är så nöjd med dagen! Hemfärden gick dessutom riktigt fort med tre glada medresenärer och högljudd musik hela vägen från Gällivare till Luleå. 🙂

Dock kunde vi inte nöja oss där, så jag, Thomas, Johan och Åsa fortsatte som jag skrev igår kvällen med lite vin och Eurovision! Sedan fortsatte umgänget ut på kåren (rekord för mig att vara där två helger i rad, vad händer!?) där vi mest bara dansade hela natten.
När jag trillade i säng vid 4-tiden imorse var jag fortfarande uppfylld av glädje över dagen, kvällen och natten, så att inte ens solens störande hålla-mig-vaken-ljus vi fönsterkanten kunde irritera mig…

Gårdagen var en härlig, hektisk, rolig, läskig och spännande dag som jag alltid kommer minnas med glädje! ♥

image

One thought on “Tävling, skratt och musik

Kommentera gärna! :)

