Ett år av dans!

Hej! Nu när tentorna, sommaren och rockfestivalen hänger alldeles runt hörnet känner jag att det kan vara på sin plats med en liten recension av det gångna året. Som den student jag är hamnar årsgränsen i mitt huvud någonstans mitt i sommaren: ett år går från Nolleperioden i augusti till tentorna i juni. ^^

Idag ska jag därför skriva lite om mitt senaste träningsår, eftersom jag fortfarande har två tentor kvar att skriva och få rättade innan det akademiska året kan utvärderas. Men det kommer också, i juni någon gång. 🙂

Träningen har gått väldigt mycket i dansens tecken för mig i år.

I höstas tog jag ett beslut – nu var det nog med engagemang i dansföreningen, jag ville ägna tiden åt annat. Så jag dansade! Istället för att konstant lära andra att dansa så utvecklade jag min egen. Höstens projekt blev Lule-tävlingen i november, där jag och Thomas testade att tävla tillsammans i bugg. Min första tävling i N-klass, mot andra duktiga dansare. Dessutom skulle jag och Johan provtävla i ”nybörjarklassen” i boogie woogie på samma tävling.
Det blev mycket dansträning under oktober och november, många dagar i veckan och inte sällan både ett bugg- och ett boogiepass på samma dag – egentligen inte mycket annan träning än dans alls. Men det var så roligt, och på tävlingsdagen visade det sig att vår buggträning verkligen gett resultat, vi dansade jättebra och lyckades inte bara ta oss till final, utan hamnade faktiskt på pallen! Tredje plats. 🙂

20131119-111942.jpg

Det var inte bara danskunskapen som förbättrades för mig. All intensiv träning gjorde också att jag trimmade ner min form ordentligt och på avslutningsbalen som var helgen efter tävlingen fick jag ha min systers vackra studentbalsklänning, som jag absolut inte hade fått plats i förut. DET kändes riktigt bra!

I december bestämde jag och Thomas att vi skulle dansa Rock n’ Roll på Lag-SM för att få föreningens lag representerat i alla grenar. En dåligt datumplacerad tenta stoppade tyvärr honom, så det blev jag och Linus istället. Jag fortsatte med min konditionsträning i Dubai och övade ensam under jullovet. Dagarna innan tävlingsdagen tränade vi mycket, men när tävlingsdagen kom och vi var tvungna att köra två omgångar av fot- och akrobatikrunda (där vi inte hade någon akrobatik), då var det ändå nära att jag inte orkade. Det är bra med lite jävlar-anamma när man tävlar i jobbiga idrotter! Vi lyckades iallafall efter våra förutsättningar med två bra rundor båda gångerna.
Lag-SM var förutom en bra källa till träning också en enormt rolig upplevelse som jag inte hade velat missa. Dessutom sändes det på SVT i samband med SM-veckan! Hur coolt är inte det?! ^^

wpid-IMG_7696.jpg

Februari och början på mars var inga höjdarveckor i plugget men i stora drag så höll jag iallafall igång träningen… Dans en gång i veckan, löpträning på bandet i gymmet och så började jag med spinningen på tisdagsmornarna. Jag och Thomas klev in som ledare för en av buggkurserna när kursgruppen inte kunde hitta några och vi tränade några gånger efter kurstillfällena.

I april började jag och Thomas träna mer seriöst inför Distriktsmästerskapet, samtidigt som alla i träningsgruppen peppades att ställa upp i fler grenar denna tävling. Jag tog dem som ni vet på orden och ställde upp i fyra danser: bugg, dubbelbugg, boogie woogie och rock. Återigen fylldes mina kvällar av dansträningar, och med en förstaplats i rock och finalplatser i både bugg (mot mycket hård konkurrens!) och dubbelbugg och en bra utförd boogierunda i bagaget kan jag inte vara annat än nöjd. Att jag samtidigt trimmade bort lite vinterhull gjorde inte saken sämre. 😉

Rock 1a

Under slutet av april och nu i maj har solen jobbat på här i Lule’, så jag har hunnit med flera bra (och inte så korta!) löprundor utomhus. Tanken var att springa milen på Stadsmaran som var i helgen, men då jag inte riktigt hunnit springa så mycket som jag velat så blev det en Stockholmshelg istället, och att springa milen flyttade jag fram. Nu är tanken att jag ska göra det en gång innan jag drar till Kanada, så i slutet av sommaren.

Men nu är det dags för dansen att stiga åt sidan och ge utrymme för andra träningsformer! Med fräsch motivation från min senaste Body-tidning och vetskap om hur träningsmöjligheterna är i Kiruna har jag påbörjat planeringen av min fitness-sommar, så att jag ska vara i mitt livs form i höst. Många har varnat mig för att det är lätt att gå upp i vikt när man flyttar till USA/Kanada, så jag känner att det är lika bra att vara på topp i början, för då blir en eventuell formdipp inte en katastrof. 🙂

Så igår körde jag ett av mina första gympass på länge – det blev bröst, axlar och triceps som fick sig en genomkörare efter allt benjobb i dansträningen och spinningen. Det var roligt och ska bli kul att fortsätta skulptera kroppen under sommaren! Jag har nog saknat att gymma trots allt… Idag blev det dock 7,3km löpning i finvädret (eftersom plugget gått åt skogen hela dan).

Kommentera gärna! :)

