En bra start i Kiruna!

Hej! Idag vaknade jag till ytterligare ett grått Kiruna, med låga moln/dimma i hela stan, men jag var inte riktigt lika stressad imorse som igår, så jag hann inte skriva något (logik vad?). Vi blir om jag uppfattat det rätt fyra sommarjobbare här i Kiruna, varav jag och en kille från Uppsala är sommargeologer och de andra två killarna, en från samma utbildning som mig på LTU fast en årskull tidigare och en som jag tror kommer från England, ska vara sommargeofysiker. Den sistnämnde kommer dyka upp på måndag, så igår och idag har vi varit tre. Det är ganska lugnt med jobb denna vecka, så vi har mest byggt ihop datorer i vårt kontor (vi har ett större som vi alla ska dela på) och fixat med diverse praktiska saker, så att vi ska kunna jobba utan problem senare i sommar. Det känns ganska lugnt, men jag har förstått att det finns mycket att göra för oss, många borrkärnor som ska karteras och hällkartering i skogen, för att bara nämna två saker.

Träningsmässigt har jag börjat bra här, var ute och sprang lite igår och drog i skrot (tränade rygg) idag. Gårdagens löprunda blev ett bevis på att jag ibland har mer envishet än förnuft när det kommer till träning: planering – jag ska springa sakta, på platt mark och inte så långt, så jag inte får ont, utförande – springer 3,5km på ca 30min (okej inte jättesnabbt) i stans mest kuperade j*kla löpspår!! Ska väl vara glad att jag besinnade mig med hastigheten så jag bara blev lite öm i underbenen och inte fick svinont…

Idag såg jag fram emot ett styrkepass på Gymmet det lilla, trånga, underground-style-gym som jag tränade på förra sommaren. Kom fram till lokalen, där en stor skylt proklamerar BINGO ovanför dörren. Da fuk?! Googlade snabbt och förstod att de bytt lokaler. Kom fram till deras nya (större, finare) lokaler i källaren på en av galleriorna och insåg lite nedstämt att det coola Gymmet som ekade med tung Rap/Hip-hop förra sommaren nu förvandlats till ett vanligt hipster-gym för modetränande ungdomar (ibland är stereotyperna verklighet…) med club- och radiomusik i högtalarna. Lite trist tyckte jag, men skaffade ändå kort (heja LKAB’s friskvårdsförmåner!) eftersom jag faktiskt vill kunna lyfta skrot i sommar. Körde på egen tung musik i hörlurarna. 😉

Nu ska jag krypa ner i min säng, och hoppas att jag slipper väckas av skrikande idioter inatt igen. De andra som bor i det här huset verkar nämligen ha missat två ganska centrala grejer med att bo i korridor: 1) det kan finnas folk som behöver sova på natten eftersom de jobbar på dagarna, alltså skriker man inte för full hals mitt i natten, och 2) deras mamma bor inte här och därför måste man göra rent köket efter att man lagat mat! Det var dagens gnäll. 🙂

Imorgon ska jag gå upp i tid för att fixa en bildbomb från Sweden Rock åt er, för även om jag la många bilder på Instagram så tog jag en hel del fler med systemkameran! Och dessutom…

wpid-izhovqpk6s.png

Kommentera gärna! :)

