En riktig geologdag!

Hej! Idag har jag haft en riktigt awesome dag, som ett avslut på en riktigt bra vecka! Vi har nämligen haft en ”geologidag” med i princip alla geologer på jobbet (LK-anställda, konsulter och några forskare), och det betyder att vi gått omkring i skogen/på fjället/bland de gamla dagbrotten på och runt Luossavaara och kollat på de olika bergarter som finns i området, hela dagen! Vi var ca 30pers som gick omkring, och jag tror jag har lite information overload efter allt geologisnack… Det är ganska mycket att ta in! Får hoppas att jag kommer ihåg en del iallafall. 🙂

2014-06-13 11.58.25

Men rent bortsett från att det var väldigt intressant och lärorikt för mig som blivande geolog så har det varit otroligt roligt! Jag har pratat, skrattat och lyssnat massor idag, lärt känna några nya vänner och pratat mer med de jag känner från förra året. Man är ju alltid lite nyfiken på vad som hänt sedan man sågs och hördes sist, och det är inte alla jag hunnit tala med på riktigt under jobbveckan annat än som kollegor.

2014-06-13 14.07.26   2014-06-13 12.30.01

Appropå jobbveckan som varit – den har bara flugit förbi! Jag märkte inte av det direkt för jag var som upptagen av alla intryck, men idag hann jag även med att gå och tänka själv, och insåg något jag inte hade trott skulle ske när jag for härifrån i höstas: att komma tillbaka till Kiruna och prospekteringsavdelningen på LKAB kändes lite som att komma ”hem” för mig! Jag trivs ju i den ynkliga lilla stan som ligger så otroligt nära den svenska fjällnaturen. I must be slightly insane. 🙂

2014-06-13 12.15.08

Jag känner på mig att jag kommer ha roligt den här sommaren. ♥

Det kan säkert hända att jag fortfarande är lite lätt ”hög” på all frisk luft jag fått och all vacker natur jag sett idag, för trots att jag klampat omkring i något för stora och stel kängor och är öm i fötterna så är jag fortfarande full av lycka och glädje i hela kroppen efter en nästan fyra timmar lång bilfärd till hem Lule. Alla tycker ju om att vara ”önskade” och just den här helgen var det faktiskt många som bad mig stanna i Kiruna, för fest, umgänge och roligheter, så om det inte var viktigt hade jag kanske inte stannat här i Lule hela helgen!

Hänger ni med i hur fascinerande det är för mig att komma tillbaks till ett ställe jag har lite halvjobbiga minnen av (förra årets fem månader i Kiruna var inte bara roliga…) och så upptäcka att jag har massor av vänner där, plus att det är lätt att lära känna ännu fler folk, som pga stans placering och karaktär ofta på något sätt liknar någon facett av mig själv?! Jag tycker det är häftigt. 🙂

2014-06-13 11.53.18

Kommentera gärna! :)

