I Love It!

Hej! Idag har jag haft en riktigt slö dag, i princip bara ätit, sovit och läst tidningar. Det är iochförsig lite av en bedrift för mig just nu, har ju varit så himla social och aktiv i veckan så jag knappt hunnit tänka på mig själv – eller ta igen förlorad sömn! Jag är verkligen glad i livet nu, gör mycket roliga saker och hänger med bra folk som får mig att tänka till om både det ena och det andra ämnet!

Vad har jag haft för mig den senaste veckan då?
Jo i måndags var det strålande underbart varmt väder, så jag slutade jobbet tidigt och drog till utebadet med Peder och hans tjej Sandra som var här och hälsade på. Vi spelade volleyboll i vattnet och hade riktigt roligt! Efterråt tog jag tag i mig själv och fick äntligen mina hjortron och lingon kokade till sylt, de har legat i frysen länge och väntat på att kokas men jag har inte kommit mig för… Så efter det och lite mumsig blodpudding till middag drog jag ut på en liten löprunda. Den här gången höll jag mig inne i stan och fick till en lagom runda på ca 4km, vilket kändes skönt efter förra helgens frosseri på sötsaker. 😉

träning

I tisdags efter en dag i borrkärnekarteringens tecken hade jag tänkt springa till ett litet dagbrott och bada, men kände mig fortfarande så fräsch i benen när jag kom fram att jag fortsatte springa istället och fick till en löprunda på kanske 45minuter istället. Delvis asfalt och delvis skogsväg, men genomgående ganska kuperat. Det blåste ganska ordentligt där jag sprang vilket faktiskt var skönt efter den väldigt varma dagen. På kvällen bråkade jag med datorprogram för en informations-webinar från Memorial (universitetet i Kanada), men det vägrade totalt funka så jag får klara mig ändå.

I onsdags fick jag göra något nytt på jobbet, nämligen följa med Céline (som jag jobbade mycket med förra året) till Svappavaara för att göra XRF-analyser på några prover hon hade. Det var ett lite annorlunda kontorsgöra: sitta och placera påsar med malen borrkärna under en analyspistol för att sedan trycka på en knapp och vänta tills analysen var klar, sedan byta påse.

2014-07-23 14.38.16Efter lunch följde jag med Céline ner i gruvan och det var riktigt kul att se hur mycket massa de har sprängt bort under det år som gått sedan jag sist var där. Dagbrottet har blivit ordentligt mycket djupare!

2014-07-23 12.07.44Efter jobbet var det återigen dags för mig och Peder att ta oss fortast möjligt till utebadet: jag kände mig som en överkokt potatis efter att ha suttit inne i det väldigt varma kontoret i Gruvberget hela dagen och vår timme med volleybollen i vattnet var mycket välkommen! På kvällen gjorde jag en rolig manikyr på Céline som skulle på semester och ville ha fina naglar – första gången någon bett mig göra det. Var lite långsam kanske men fint blev det!

I torsdags fortsatte jag med XRF-mätningar på jobbet (men satt på kontoret i Kiruna). Den kontorsbyggnaden är troligen den sämst ventilerade i hela stan, och trots massor av öppna fönster och en lånad fläkt av min ängel till kollega som skulle vara i fält så var det återigen boiled-potato-mode på mig när jag drog hem (plus mossig hjärna efter det ganska enformiga arbetet). Men nu var det dags för något lite annorlunda: jag och Peder körde på effektivitet och drog till Gymmet innan vi gick till badet! Vi tränade separat och jag fick till ett riktigt bra benpass (något jag velat göra ett tag nu) som jag fortfarande känner av i musklerna idag, haha. Det kan ha fått gå lite för lång tid sedan jag senast körde ben i gymmet. 😉  Jag var iallafall riktigt nöjd, speciellt som tidspressen (badets stängningstid) gjorde att jag lät bli dumheter som att försöka göra några maxlyft, utan istället höll mig över 6reps.
På kvällen stod ännu mer socialt umgänge på agendan – middag med nästan hela jobbgänget på Landströms (fina restaurangen i stan). Jag åt en sjukt god rätt med älginnanlår som verkligen levde upp till alla mina fantasier, och avslutade med en mumsig bärmousse (onödigt att betala för hjortron när jag har det hemma ^^).

2014-07-24 18.54.10

I fredags avslutade jag mina mätningar på morgonen och sen spenderade jag dagen med killarna i karteringslokalen, vi fick en hel del gjort och det var kul att jobba tillsammans. Fredagskänslan gjorde sig dock ganska påminnd och humorn låg på en inte alltför hög nivå. 😉 Efter jobbet drog jag till utebadet ensam eftersom Peder flög ur stan för helgen och alla andra hade planer eller behöver fet förvarning för att göra saker… Iochförsig var det ganska trevligt också – jag köpte en soppig Harlequin-roman på ICA som fick underhålla mig när jag njöt av solens värme ända till klockan sju på kvällen. Efter lite god mat lyckades jag på något sätt få ro att se en fredagsfilm med Elias – vi kollade på den relativt nya Prometheus (ni vet, den sent påtänkta föregångaren till Alien-filmerna). Förutsägbar, lite väl splattrig men helt okej som engångsactionrulle.

2014-07-27 18.49.27Skärmavbild 2014-07-27 kl. 18.49.56

Igår var det full rulle med aktiviteter igen efter fredagens relativa lugn – vi träffades ett litet gäng innan lunch och spelade tre-mot-tre fotboll nere på Kiruna IF’s konstgräsplan. Det var sjukt jobbigt men riktigt kul att röra sig och ta ut sig ordentligt! Dock kan det ju påpekas att tre per lag är lite tunt att spela fotboll på. Men hur som helst, när vi tröttat ut oss ordentligt drog vi allihop till utebadet (det är helt fantastiskt att LKAB och Kiruna Kommun sponsrat det så att det är gratis att gå in i sommar!) där vi badade och slöade i solen hela eftermiddagen. Jag lyckades t.o.m. bli lite röd i ansiktet av all sol igår, och det händer inte ofta i slutet av sommaren!
På kvällen grillade vi hos en av killarna i gänget innan vi gick ut och ”röjde på stan”. Vet inte riktigt om det är rätt uttryck för att ta en drink på Landströms och sedan gå till den enda nattklubben Royal och dansa, men det var iallafall roligt! 🙂

Idag har jag som sagt inte gjort så mycket, det har varit en mulen/regnig/blåsig/fläckvis solig söndag i ordets mest kända slapparbetydelse. Dock ska jag promenera ner till ICA och handla lite strax, så jag iallafall får en aning rörelse i kroppen idag. ♥

Kommentera gärna! :)

