Ibland ska man ha tur!

God morgon! Visste ni att man kan få sjukt mycket gjort på bara en dag eller två?! Jag var typ medveten om det, men de senaste två dagarna har ändå varit lite omtumlande, haha! Kan ju också säga att information overload i princip har varit mitt state of being dessa två dagar… (:

I måndags morse vaknade jag sjukt tidigt, bilderna på reklamskyltarna tog jag när jag var ute och sprang runt 4-5 på morgonen här… vadå jetlag liksom? 😛 Besöket på ISA gick bra, de var väldigt hjälpsamma och jag fick en international student handbook (som egentligen inte är en bok utan en pärm med ca 60 A4 papper med info och kartor!) som en av tjejerna gick igenom med mig – jag är imponerad över att de tar sig tid att göra en så personlig genomgång med alla som kommer! Heja!

2014-08-20 08.59.22

Efter det hade jag en liten lista på saker att göra och folk att leta reda på på campus (som är bloody gigantic bara så ni vet!). Jag började med min mailkontakt på internationella kontoret där min lista på saker att fixa/folk att träffa växte lite mer. En nyckelperson var dock borta så jag började jaga boende istället – och självklart var båda off-campus-housing-personerna totalt MIA och ingen visste var de var eller när de skulle komma tillbaka. Så… en natts hotell kvar på bokningen, alla hotell överfulla och ingen med koll på boende att prata med – skulle jag vara stressad över att hitta boende?! hehe.

2014-08-18 10.18.36 2014-08-19 12.24.19

Så jag började ringa/maila folk på kijiji-annonser (kanadensiska Blocket) och bokade in att kika på tre ställen måndag kväll. Trött som ett as vid kl 19 för att min interna klocka var 23.30 drog jag ut. Första var en kille i min ålder (också student vid MUN – programmering) som ville hyra ut ett rum i sitt lilla hus (med eget badrum!) – fräscht, rent, trevligt hus, schysst kille som bl.a. berättade en hel del om stan för mig och erbjöd mig att flytta in när som helst (!). Jag fick en allmänt bra vibe på stället och honom. Tänkte att om det är så här på de andra ställena så kommer jag få svårt att välja! De andra två ställena, båda i stilen ett-rum-av-fyra-i-hus var dock så ofräscha att jag fick anstränga mig för att fråga de mest basic potentiell-inneboende-frågorna, haha!

Så när jag vaknade (tidigt igen men inte lika groteskt tidigt) igår morse hade jag fortfarande en bra magkänsla på det första stället och bestämde mig – varför vela liksom?! Messade honom och frågade om jag kunde flytta in direkt, fick svar ja och checkade ut från hotellet! Efter lite fler ärenden på universitetet, fixande av kurser och träffar med en hel del folk (bl.a. min exjobbshandledare!) och med skaplig information overload så for jag till huset och flyttade in! Vardagsrum och kök (ursäkta kassa mobilbilder) :

2014-08-20 07.09.02 2014-08-20 07.10.08

Jag fick hjälp att bära in väskorna och träffade Geoff’s (killen jag hyr av) föräldrar, de höll på att lägga om golvet i källaren nämligen. Sen erbjöd sig G att hjälpa mig leta säng, så vi for iväg på en liten leta-affärer-som-säljer-sängar-tur. Det finns nämligen inget IKEA här – hur ska jag överleva?? haha! Nåja, vi hittade inget vettigt i tid, så han lovade att fixa fram en luftmadrass åt mig: tusen tack! Jag trodde jag hade ett möte på ISA på eftermiddagen men jag hade snurrat ihop dagarna, så jag shoppade omkring ensam i några timmar istället, behövde ju täcke, kuddar, handdukar. etc. Jag har ingen aning vilka affärer man ska åka till för olika saker, det är fett förvirrande, haha!

G’s katt har för övrigt den mest fluffiga svans jag sett! ♥

2014-08-20 07.09.20

På kvällen firade jag att jag fixat boende genom att handla på en av mataffärerna (Sobeys) och göra min go-to-hemmamat för att fira till middag: färdiglagade revbensspjäll i ungen! Nom nom! En hjärndöd actionfilm senare bäddade jag ut mig på madrassen i rummet och slocknade. 🙂

Idag blir det mer möbeljakt – vi hörs! 😀

Kommentera gärna! :)

