Färdig med mossiga stenar och klorofyll!

Hej på er igen! Det blev ofrivilligt ett riktigt långt uppehåll från skrivandet under min fältkurs eftersom täckning (tom för vanliga sms och samtal!) tydligen inte behövs utanför städer/byar här i Kanada och vårt halvhackiga WIFI valde ut godtyckliga hemsidor att inte funka. Men i tisdags kväll kom jag äntligen tillbaka till civilisationen och uppkopplingen – tio dagar i skogen och tätt boende med 10 andra människor är inte en helt försumbar period alltså!

2014-08-24 18.02.16

Det var en otroligt lärorik fältkurs, vi var som sagt ute i skogen i princip varje dag och studerade hällar för att sedan kunna göra en geologisk karta över ett ca 15x20km stort område. Vi jobbade i små grupper om tre (min grupp) eller två personer som släpptes av varje morgon och sedan fick ett eller två besök av läraren under dagens arbete för att sätta oss på rätt spår. Området vi kartlade är kort sagt den skarvzon som blivit kvar efter att Iapetushavet (typ en föregångare till Atlanten) stängdes och många av de små kontinenterna började sammanfogas till superkontinenten Pangaea. Så vi hade flera olika bergarter att titta på, med en hel del intressanta detaljer som gjorde att vi bl.a. kunde pussla ihop en kontinent-hav-subduktionszon, en vulkanisk öbåge och en havsbotten uppskjuten på land (ofiolit) samt i vilken ordning de funnits.
Jag har lärt mig så sjukt mycket geologi att jag knappt tror på det själv. Det var riktig praktisk applicering av många små detaljer för att förklara stora processer och bygga upp en bild av vad som hänt. Jag fick gräva ordentligt i minnet för att hitta vissa geologiska kunskaper och andra saker var helt nya för mig eftersom våra kurser på LTU inte är lika långa och detaljerade som kurserna här (de delar t.ex. upp magmatisk, metamorf och sedimentär bergartsbildning i separata kurser medans LTUs kurser har alla tre tillsammans). Vår lärare var väldigt kunnig och bra på att förklara processer och sammanhang, plus att han inte alls hade något emot att förklara lite extra om jag behövde det. Nu återstår bara att skriva en rapport på alltihop innan jag glömmer bort det och inte kan läsa mina anteckningar längre! 😉

2014-08-26 15.04.11

2014-08-26 11.39.35
2014-08-29 12.51.01

I förrgår började lektionerna och föreläsningarna på universitetet! Jag kom alltså hem på tisdag kväll och onsdag morgon kl 9 var första föreläsningen: vadå vila upp sig liksom?! Helt onödigt tydligen. ^^ Däremot hade nog jag behövt det, för på vägen hem kände jag en förkylning smyga sig på och igår slog den ut med full kraft. Inte en helt idealisk början på plugget, men jag får väl vara glad att jag slapp gå förkyld i skogen?

Schemat de kör med här är att man har samma lektioner varje vecka, och mitt schema är ganska bra: bara förmiddagslektioner hela veckan och så två labbtimmar torsdag och fredag eftermiddag. Eftersom jag brukar vara trött som gröt på eftermiddagarna så känns det rätt najs, plus att det är bra rutin att börja varje dag med plugg kl 9.
I förrgår och igår var det mest introduktionsföreläsningar och genomgång av vad vi kommer göra i kurserna men idag kom det igång lite mer. Jag kommer läsa tre kurser nu: en om Newfoundlands kultur och historia, en om olika typer av mineraliseringar (ekonomisk geologi) och en om olja- och gasprospektering! Den sista är helt klart mest intressant och vi började med oljeindustrins historia. Spännande!

2014-09-01 07.02.34

Det är rätt mycket som ska ordnas nu, samtidigt som jag försöker hitta lite vettigt folk att umgås med. Under fältkursen jobbade jag med en ungersk tjej och hennes tysk-kanadensiska kille vilket var roligt för vi kom riktigt bra överens, plus att jag fick lite kontakt med en annan Europé och kunde ventilera lite kulturkrockstankarDet har inte varit helt smärtfritt att anpassa sig och jag antar att det kommer komma fler ”dippar” i hur bra det här känns.
Det är ett annorlunda land mot Sverige på flera sätt, med nya märken att lära känna i mataffären (vilka är bra/dåliga/dyra/billiga?), nya sociala underförstådda regler som ibland är riktigt underliga och inget IKEA att åka till när man känner sig långt hemifrån…

Men det är helt klart mest roligt! Att åka iväg helt ensam gör verkligen att jag måste sträcka till lite mer för att få kontakt med folk och skapa ett liv här. Det är utmattande och utmanande men framför allt spännande och kul!

2014-09-01 14.26.40 kopia

Kommentera gärna! :)

