Vad var det nu jag höll på med…?

Jo just det ja, jag pluggar ju! Jag har skrivit mest om vad jag haft för roligheter för mig i de senaste inläggen och i princip ignorerat den egentliga anledningen till varför jag är här i Kanada. Så nu tänkte jag berätta lite för er om hur det gått (och går) för mig rent pluggmässigt (för tyvärr är mitt liv inte bara festande, resor och häftiga upplevelser även om jag skulle vilja det).

Vi börjar med höstens kurser: jag nämnde detta lite snabbt i ett av mina inlägg under julen men tänkte att jag är rätt stolt ändå så det kan få ta lite mer plats. Jag klarade som sagt alla mina kurser med bra betyg: rapporten (som jag personligen inte alls var så nöjd med) från fältkursen jag var på i augusti precis när jag kommit hit fick jag över 80% på, och detsamma gällde för slutbetyget i olja/gas-kursen vars sluttenta jag varit riktigt nervös över och även för kursen i ekonomisk geologi där jag fick göra en studie över hur en malm här på ön formats och i vilken ordning de olika mineralerna växt till.
Alla de kurserna vad väldigt intressanta och jag lärde mig sjukt mycket – förhoppningsvis kan jag minnas iallafall en fjärdedel om några år, haha!

Så ja, de betygen fick jag precis innan julafton vilket ju såklart gjorde mig riktigt nöjd med tanke på hur stressad jag varit under stora delar av hösten på grund av hemlängtan och andra jobbigheter. Nu kunde jag närma mig vårens arbete med ny energi!

Så just nu gör jag tre saker: läser en kurs med min exjobbshandledare och en kurs med professorn som höll i ekonomisk geologi-kursen i höstas, samtidigt som jag påbörjar mitt examensarbete! Det får man vara lite nöjd med va? (:

nöjd tjej

Den ena kursen (med min exjobbshandledare) handlar om accessoriska mineral (såna som finns i små mängder i specifika bergarter) och hur vi kan använda och analysera dem för att bland annat ta reda på hur, när, var och under hur lång tid bergarten i fråga bildats. Det handlar om små små mineralkorn som man analyserar och tittar exempelvis på hur mycket eller lite av vissa unika element de innehåller, och så drar man slutsatser på det. Vad vi får göra i kursen är att läsa forskningsartiklar, summera dem och så presentera dessa för den lilla klassen, vilket sedan leder till diskussion om innehållet, forskningen och tolkningen av resultaten.

Den andra kursen som handlar om hur olika malmtyper formas, så i princip samma sak som EkonomiskGeologi-kursen från i höstas, men med en mycket djupare analys av alla olika malmtyper. Upplägget är ungefär detsamma som i den första kursen: vi läser en artikel, summerar den och då diskuterar vi den i grupp med läraren. Det leder till mycket djupare förståelse för vad som händer när en malmkropp bildas, plus att vi lär oss att använda vad vi vet om hur en viss typ av malmkropp skapats för att leta upp nya potentiella platser för liknande malmkroppar (en viktig del av prospektering!).

Att lärarna i de här två kurserna är två av de kunnigaste geologerna på hela universitetet med massor av forskning gjorda själva och en enorm passion för ämnet gör lektionerna extremt intressanta och proppfulla med information. Det kommer ta mycket jobb men jag är ändå jättenöjd med att kunna läsa de här kurserna nu!

Och sen har vi ju mitt examensarbete! Det är nu definitivt i startgroparna vilket känns jättekul: idag skickade jag en potentiell plan till mina handledare i Sverige som jag hoppas få respons på den här veckan. Mitt projekt känns så himla intressant och spännande, ska vi fett kul att forska lite!

Men nu har jag babblat tillräckligt och ni vet lite mer vad jag sysslar med på dagarna när jag sitter och ugglar på mitt kontor: jag ska försöka vara bättre på att skriva om skolan – spenderar ju i verkligheten mer tid på det än på festande och sportande haha!

Veckans motivation är förresten följande bild som peppar mig mer än jag egentligen borde erkänna, haha!

2015-01-14 01.51.18

Kommentera gärna! :)

