Jag och min snowboard ♥

Det har gått en vecka… och vilken vecka! Om ni följt mig på Instagram och/eller Facebook så vet ni lite, men jag ska ta det lite utförligare här. Men rätt ska vara rätt: I love my parents. ♥ Jag har en himla tur som föddes till två så driftiga, smarta, goda och givmilda människor. Månadens ros till er!

IMG_2726

Den härliga bilden är från i somras när vi cruisade runt Västerås med familjens fina Ford Fairlane.

Men vad sysslade jag med i veckan då?

Jo ni, något absolut mer kyligt än den fina bilden ovanför: jag åkte snowboard. I fem dagar!

Men hade någon bett mig förutspå veckan kring kl 8 på morgonen, fredag den 13:e så hade jag nog lagt fram en avsevärt mer negativ bild om de kommande dagarna, för den dagen gick allt fel. Det började på torsdagskvällen, då det kom ett mail som sa att skidresan var inställd. På grund av för mycket snö. Min ilska visste inte många gränser och jag kan ha exploderat i en jag hatar den här ön-status på Facebook – och jag brukar nästan aldrig lägga upp mina humörsvängningar där.

Så efter lite forskning hittade jag en linjebuss över ön som jag tänkte ta på fredagsmorgonen, men där fortsatte strulet: det fanns inga taxibilar ute i stan (why? I still don’t know) och inga vänner med bil svarade i telefon i tid, så efter avsevärd stress och några tårar av ilska gav jag upp och tog bussen till skolan. Tänkte att jag kan väl lika gärna fortsätta krossa stenar då. Men det gick inte heller för då skulle de ha tenta i salen mittemot krossen, som då är för högljudd.

Där och då var måttet rågat för migi helvete heller att jag ska anpassa mig till allt det här, jag åker ändå! Så jag erbjöd en kompis lift till sin hemby halvvägs bort och lastade in oss, brädan och min packning i en löjligt stor hyrbil, sen drog jag. Bort från den här gråa, blöta stan och alla fastvuxna människor utan spontaneitet, mot Marble Mountain och mitt eget äventyr.

2015-02-13 12.01.25 2015-02-13 16.12.55

Och ett äventyr blev det! Haha, wow alltså! Jag har lärt mig massor om mig själv och haft fett roligt, plus att jag lärt känna massor av intressanta människor (och åkt snowboard i fem dagar).

Först och främst kom jag bara lite mer än halvvägs på fredagen, för i enlighet med if it can go wrong it will-principen som gällt hela dagen så snöade det tokmycket och pga oplogade vägar, ej-optimala däck och mörker på helt okänd väg kände jag att det var dags att ta in på motel innan jag fick en kall gratisplats i dikeshotellet. Så, insnöad på ett motell mitt i ingenstans i centrala Newfoundland drog jag till hotellbaren där jag hittade ett liveband som sjöng country, kall öl och goda kycklingvingar plus två killar som jag började snacka med. Det slutade med att vi festade till sent på natten, haha! Inte riktigt den uppladdning mot tidig bilkörning och en full dags snowboardåkning som jag tänkt mig, men riktigt roligt! Jag lyckades dock vakna och komma iväg i tid så att jag var vid backen vid halv tio, bara 30min efter att backen öppnade!

2015-02-14 08.41.33 2015-02-14 08.41.41

Så vid 10 satt jag i liften, glad som en lärka! Snön var perfekt, backarna härliga, brädan välvaxad och jag pratsam och glad. Det var en 4-sitslift och eftersom jag var själv så åkte jag upp med massor av olika människor som jag snackade hej vilt med hela dan.

Det är ju inte alls läskigt att prata med främmande människor!

Det var på det viset jag efter någon timme befann mig i sällskap med ett snowboardåkande par från Halifax som flyttat till Corner Brook (stan 10min från backen) för ca ett år sedan. Vi åkte ihop nästan hela resten av dagen och på eftermiddagen erbjöd Marc och Sarah mig sovplats hos dem! Mina bo-planer för den här resan var minst sagt lite luddiga men jag hade ett couchsurfing-avtal med en kille som jag tänkte utnyttja iallafall den lördagsnatten. Så jag mötte upp honom efter en härlig dag i backen, käkade mat och gjorde mig sen redo för kvällens fest – en av anledningarna till resan denna helg var ju festerna i samband med snowboardtävlingen Jibfest Weekend.

2015-02-14 14.05.11 2015-02-14 10.48.08

Det blev en vilt rolig kväll, med ännu mer mingel, nya människor, skratt och dans! En vän till en vän skulle också till festen, så jag träffade honom och hans gäng där, festade hela natten med dem! Härliga människor och många skratt!

Efter kanske 3-4 timmars sömn på en liten soffa i en liten lägenhet vaknade jag till världens mest perfekta blå himmel, så jag packade snabbt ihop mig själv, tog mina grejer och for till backen igen. Ytterligare en härlig dag, trevliga människor och utmanande snowboardåkning.

2015-02-15 10.38.57

På eftermiddagen hörde jag av mig till mina lift-vänner från lördagen, och natten spenderades i deras gästrum – i en säng! Jag blev dessutom bjuden på mat och trevlig diskussion (det var typ snöstorm igen och jag orkade inte fara till komedishowen vid backen) och inte att förglömma mys med deras ursöta retriever/amstaffkorsning.

Dagen därefter fick jag sällskap av Marc i backen, och vi hade en magisk åkdag: nästan först upp i backen, ca 20cm orört puder och växlande molnighet. Det måste vara en av mina 10 bästa åkdagar någonsin. Vi hade så himla kul, hoppade, race’ade och kraschade i pudret som galningar. Vi var inte de enda med ansikten helt kluvna av våra stora leenden vid liften, eller de enda som tjoade rakt ut mitt i backen. Och ansiktsmask är det enda som gäller när man ska utmana sig själv på snowboard – det blir många kullerbyttor i snön!

[ Det är selfies som gäller när man reser ensam – deal with it haha! ]

2015-02-16 12.36.50 2015-02-16 15.18.19

Vi avslutade en sjukt kul dag med trevlig afterski, men nu var det slut på couchsurfing för mig, kände att det var dags att ta in på hotell. Skidhotellet (som vilseledande nog kallar sig ett ”inn” dvs värdshus/gästgiveri) var bra om kanske lite dyrt när man var ensam. Jag körde in till stan och käkade mumsiga kycklingvingar till middag innan jag däckade totalt vid 22-tiden…

Frisk luft är utmattande!

Tisdagen inleddes med (typ) snöstorm, eller iallafall mycket snö och blåst, men det hindrade inte mig! Jag var ute i backen och stod vid liften när den öppnade, så de första två åken fick jag på nypistad backe som under natten/morgonen täckts av (ytterligare!) 15cm pudersnö. Suckers!! som stannade inne och väntade på bra väder, det var helt otrolig åkning! På eftermiddagen/vid lunch sprack molnen dessutom upp så jag kunde njuta av pudervallarna i solen. Hääärligt! Min bräda är dessutom riktigt bra i puder, så det kändes magiskt.

2015-02-17 10.35.14 2015-02-17 14.43.49

På afterski’n satte jag mig helt apropå och snackade med några nya människor, vilket slutade med en liten skotertur från hotellet och middag (sjukt goda hamburgare) med ett härligt gäng! Komiskt nog var en av killarna barndomsvän med en person jag umgicks mycket med innan jul – världen krymper verkligen när man lär känna nya vänner!

Mitt 4-dagars liftkort var nu slut, men när jag vaknade på onsdagen till klarblå himmel och visste att backarna skulle vara nypistade så kunde jag inte åka därifrån… Det blev en dag till! Onsdagen var inte så intensiv dock, mina fotleder började bli lite irriterade på att inte få vila så jag tog det rätt lugnt, cruisade omkring och njöt av att backen var i trim och det inte var så mycket folk ute. Utsikten var också slående uppifrån liften, så jag passade på att fota lite mer.

2015-02-18 10.04.07 2015-02-18 10.05.29 2015-02-18 10.20.13

2015-02-18 14.16.51 2015-02-18 14.23.18

Jag avslutade min vistelse på Marble Muntain med att käka en liten festmåltid på hotellets restaurang och (igen) däcka tidigt. På torsdagen rullade jag med saknad bilen tillbaka mot St. John’s (men fastnade ingenstans nu eftersom jag kunde starta tidigt på morgonen).

Tack Marble för denna gång, och som jag skrev på min sista instagrambild: I’ll be back! 😀

2015-02-18 15.03.06

Kommentera gärna! :)

