Back on the island.

Hej! Idag har jag nästan varit ”hemma” i St John’s i en vecka. Den har varit lite av en bergochdalbana som jag tänkte försöka summera med en liten lista:

Bra grej #1 – Jag klarade hela Kuba-resan utan magproblem pga vattnet eller matförgiftning, whoop!
Mindre bra grej #1 – Jag käkade middag på flygplatsen i Toronto under min stopover i måndags kväll och fick matförgiftning som slog ut mig hela tisdagen. Inga detaljer nödvändiga – jag mådde för jävligt.

Mindre bra grej #2 – Resan påminde mig (av många anledningar) om att jag inte träffat min familj eller mina vänner hemma i Sverige på väldigt längre så jag har haft några riktiga downs av hemlängtan.
Bra grej #2 – Har skypat massor med familjen i veckan, skypade en lång stund med Johanna igår och har haft app-kontakt med andra awesome vänner hemma under veckan, så nu känns det mycket bättre. Internet och smartphones är guld när saknaden efter nära och kära blir för stor.

Bra grej #3 – Mina kurser är över och jag har arbetat ordentligt med mitt exjobb hela veckan (även nu på helgen!) så jag är peppad att fortsätta och fokusera på att få allt gjort.
Mindre bra grej #3 – Gnissel i kommunikationen med min handledare här gör mig nervös för ett planeringsmöte på tisdag.

Mindre bra grej #4 – Frissan missförstod totalt hur jag ville ha min lugg klippt och tog dessutom fem (!!!) timmar att bleka, tona och klippa mitt hår i torsdags (för referens: min frisör i Luleå gör samma sak på 2.5h eller mindre).
Bra grej #4 – Jag har vant mig vid nya luggen och gillar den nu, plus att håret äntligen är snyggt igen. Nyblonderad + ordentlig solbränna = jag känner mig riktigt snygg just nu!

 Bra grej #5 – Jag har nu tillgång till vettig mat igen!
Mindre bra grej #5 – Jag måste handla och laga sagda mat själv (inte min favoritsyssla).

Mindre bra grej #6 – Jag blev kallad till immigration vid passkontrollen på väg tillbaka in i Kanada (från Kuba) och informerad om att jag tydligen skulle haft study permit pga att jag var antagen till två terminer (totalt mer än 6mån) även om jag inte planerade att vara kvar så länge. Jag trodde att de skulle säga åt mig att hoppa på ett plan tillbaka till Sverige direkt!
Bra grej #6 – Tjejerna på immigration såg i systemet att jag försökt ansöka om study permit och avbrutit pga att jag trodde jag föll under ”ska plugga mindre än 6månader”-gränsen och var jätteschyssta: gav mig tillstånd att vara i Kanada tills min bokade biljett härifrån den 29:e maj.
Bra grej #6b – Jag måste lämna Kanada senast den 29:e maj och min handledare kan inte hålla kvar mig, haha!

Mindre bra grej #7 – Det är ca 1,5månad tills jag får åka hem och tiden kommer vara fullspäckad av jobb.
Bra grej #7 – Det är mindre än 6veckor tills jag drar!! 😀

Som ni kanske märker är jag ganska färdig med att bo St John’s. 😉 Det är en kulturellt egen plats, med extremt vacker natur som jag älskar på fina dagar och jag har träffat massor av fina, roliga och intressanta människor här, men till syvende och sist är den här ön för isolerad för mig (med sin dysfunktionella flygplats) och kulturen passar inte för mig att bo i.

Nu ska jag städa och knacka fram några timmars arbete med exjobbet innan jag fixar några ordentliga bildbomber från Kuba åt er – i vettig bildkvalité istället för de suddiga skruttbilderna jag laddade upp med telefonen från hotellets skumma wifi! 🙂

IMG_4736

Kommentera gärna! :)

