Kuba: om hotellet och bildbomb #1

Som utlovat (om än typ en vecka senare än tänkt) kommer lite bilder och en kort reseberättelse från Kuba.

Det var för mig ett välbehövligt break från vinter, stress, jobb och jobbiga saker. Jag kunde slappa i solen och bara existera vilket var väldigt skönt, speciellt som jag var så sjuk (halsfluss, influensa, förkylning, alltihop? Jag vet inte riktigt.) när jag åkte ner dit. Tyvärr gjorde sjukdomen mig till ett något passivt resesällskap för Ksenya i början vilket var tråkigt, men inget jag kunde göra så mycket åt.

Maten (och servicen) på vårt hotell (4,5 stjärnor om jag minns rätt) var tyvärr inte riktigt vad vi förväntat oss basera på vad vi betalade. Fascinerande nog var det låg kvalitet på just fruktjuice, det som iallafall jag hade trott skulle vara något de var bra på med tanke på klimatet men som absolut var något slags billig koncentrat-variant. Även drinkblandningen var sisådär, kika på bilderna av mina ”mojito’s” längre ner, haha! Så mitt tips om ni vill semestra på Kuba: boka ett dyrt hotel för att få vettig mat (närmare europeisk standard) och service.

Nu låter det där värsta negativt, haha, men det var ändå väldigt vackert och klimatet var perfekt, varmt och behagligt men inte kvävande. Solen var stark, så tillochmed jag som annars inte brukar ha lätt att bränna mig lyckades bli lite röd, trots upprepad och generös användning av solkräm i spf30 på hela kroppen under hela resan! Inte så kul för huden men bättre än brännskada och cancer. 🙂

Vårt hotell låg som jag kanske berättat i Varadero som är ett litet samhälle i början på en smal halvö på södra Kuba. Denna halvö (kan man förresten säga halvö om en landtunga som sticker ut från en ö? Äh, jag kör på det, ni fattar!) är en väldigt lång vit och vacker strand där hotellen ligger kant i kant med varandra. Palmerna var av typisk karibisk sort, med smal stam och en krona av palmblad, som gjorde sig väldigt bra på bild, speciellt i kontrast mot det blå havet, de färgglada husen i typisk kolonialstil och den blå himlen.

Jag spenderade nog lika många dagar vid poolen som vid stranden, och ibland blev det båda på samma dag. Vissa dagar var det lite väl blåsigt, och även om vinden var varm och skön så var den rätt stark och då var det skönt att kunna välja bort sandblästringen vid stranden och gå till det lite mer skyddade poolområdet. Jag kan säga att hotellpersonalen var ganska duktiga på att försöka engagera gästerna med ”danslektioner” (koreografi) på stranden och vid poolen, bingo-spel vid poolen på eftermiddagarna och t.o.m. spanskalektioner, haha! Jag var inte så intresserad av de sakerna, men många andra gäster verkade tycka det var roligt.

Så i det stora hela fick jag en varm och skön all inclusive semester där jag faktiskt tror jag gick ner i vikt trots att det jobbigaste jag gjorde var att gå från rummet till stranden (typ 150-200m alltså, fatta jobbigt!) pga den tveksamma maten jag inte riktigt vågade äta. Jag kom tillbaka till St John’s med ny energi och en löjligt mörk solbränna för att ha varit borta i bara 10dagar.

Men nog snackat och utsvävat: till bilderna!

IMG_4268 IMG_4306 IMG_4600 IMG_4489 IMG_4576 IMG_4544 IMG_4310

Kommentera gärna! :)

