Första juli redan!

Hej! Kan ni fatta att det redan är den 1a juli? Jag har nu varit hemma i Sverige en hel månad (!!) och visserligen gjort massor under den tiden, men ändå, tiden går så himla fort! 

Mina fina planer på att komma tillbaka in i skrivrytmen blev det ju inte så mycket av tyvärr, av flera anledningar. Mycket tattande upp och ner genom vårt avlånga land, många möten med folk jag inte träffat eller pratat med på alldeles för länge, några oförutsedda problem och en absolut oförutsedd källa till glädje. Bland annat. 🙂

Ska vi se om jag kan göra en kort recap av juni då?

Sweden Rock Festival: den är alltid episk, men denna (som var min femte omgång) måste ändå klassas som min bästa och roligaste. Vi var bland de sista 20 husbil/husvagnarna in på campingen, men mina misstankar om att vår plats i utkanten av boendegyttret skulle resultera i mindre fest blåstes snabbt bort. Precis mitt emot oss bodde nämligen ett gäng glada, trevliga och tokiga skåningar! Ungefär samma konstellation som mig, syrran och pappa; några killar i vår ålder plus farsor i två husvagnar samt påfyllning av deras kompisgäng som sov på en annan camping, vilket självklart var perfekt för fest och god stämning. Vi fick snabbt kontakt och det var ordentlig partynivå redan på onsdagskvällen, haha. Och så fortsatte det fram till sent på söndag morgon. 🙂
Mitt minne av hela festivalen är inte så mycket en serie band och händelser, utan mer som ett tredagars uppåtrus av skratt, glädje och gemenskap! Självklart såg jag en hel hög med artister, åt och drack gott, latade mig i solen och köpte lite småpryttel från festivalstånden, men det härliga var verkligen umgänget.

Ett axplock: fredag natt efter Mötley Crue-spelningen kom alla tillbaks till husvagnarna i ordentlig feststämning. Någon påpekar att det faktiskt är lördag morgon och därmed tekniskt sett nationaldag: cue Ultima Thule med Du Gamla Du Fria på hög volym i högtalarna. Jag tror vi spelade och sjöng nationalsången säkert fyra gånger, både lång och kort version, ståendes i en cirkel med armarna om varandra. Epic. ♥

IMG_20150604_121325_1

DSC03284

DSC032892015-06-05 12.28.15

2015-06-06 19.24.472015-06-06 06.00.26

2015-06-06 20.16.37-2

2015-06-06 22.30.06

Hälsade på mormor: här försökte jag ladda batterierna, för efter hemflytt och festival var jag rätt slut i både kropp och knopp. Frisk nordlig luft, ingen stress och mysigt prat med mormor i flera dagar. Har känt mig så långt ifrån henne under året, så nu kändes det superbra att kunna prata på riktigt. Skype och telefon är inte samma sak.

Släktträff: helgen efter festivalen flög jag (självklart inte utan det vanliga strulet med trasiga flygplan, buss till alternativa flygplatser och en natt på hotell – i Östersund denna gång – ) tillbaks söderut för släktträff med alla fastrar, farbröder, kusiner och kusinbarn. Var verkligen jättekul att träffa alla, men efter sex timmar, 35 versioner av frågorna ”är du färdig med plugget nu?”/”Har du sökt eller fått något jobb än?”/”Vad gör en Civilingenjör?”, god grillad mat och ett stort släktfoto (tur jag tog med min kamera!) var jag lagom slut i huvudet och ganska nöjd att få åka hem. Min tolerans för nyfikenhet på vad jag sysslar med höll på att bli omkörd av stressen över att jag inte är klar eller har något jobb planerat nämligen.

IMG_5262

Luleå och midsommar: tisdag den 16e juni körde jag upp till Luleå och min lägenhet som jag hyrt ut i andra hand under året. Fick mig ytterligare en lektion i ”assumption is the mother of all fuck-ups” i relation till det då vikten av övertydlig kommunikation för att undvika missförstånd drevs hem.
Jag klippte håret! Efter årets två femtimmars-sessions och vårens luggmissförstånd var det härligt att vara tillbaks hos Sandra på Klipperian här i Lule. Kom ut efter lite mer än två timmar med en fräsig side/undercut och piffad färg. Andra vågar jag knappt be att toppa luggen, men hon får utan problem raka halva huvet liksom, haha! Så nu har jag tydligen ”världens synthfrisyr”, men det kan jag leva med, för jag trivs storartat! 🙂

2015-06-17 14.05.25

Midsommar spenderade jag i Lule med ett härligt gäng galna studenter. Började rätt tidigt på dan, men efter att ha taktikdäckat en timme kring sjutiden var jag redo igen! Musik, snack, kubbspel, snaps, sång och sill gick om vartannat. Tror jag la mig vid 6 eller så efter fest i dagsljus hela natten. Norrbotten ♥.
Efter en väldigt trött dag spenderade jag lördagskvällen med Sandra, Elias och hennes föräldrar i deras sommarstuga i Piteås skärgård. Jätteyatzy, grillning, gigantiska mygg, bastu och (för mig) årets första bad. Perfekt midsommardag.

wpid-20150619_135946.jpg

Kirunafestivalen: var det nu sista helgen i juni, och självklart åkte jag upp! Ännu ljusare nätter än här i Lule, underbart frisk luft, fick träffa alla mina fina vänner där uppe och dessutom se några riktigt bra konserter. TOMAS LEDIN live alltså: wow! Två timmar av sommarhits och myskänsla, det gjorde ingenting att jag tappade känsel i händerna flera gånger för det var så kallt, man måste ju vara med och klappa! 🙂 Dessutom fick jag se Stiftelsen som var superbra, sångarens röst är så härlig, och så Norlie och KKV som alltid kommer vara sommar och feststämning för mig. På något vis har jag under de senaste somrarna lyckats skaffa två fina kompisgäng där uppe, ett gäng internationella och svenska inflyttare (jobb i gruvan såklart, flera geologer) som jag hängde med torsdag och fredag, och så ett gäng Kirunabor som gav mig kramp i skrattmusklerna på lördagen (rå humor är helt klart den bästa!). Slöade framför film med min fina vän Chris från Texas (vars gästrum räddade mig från att behöva sova i bilen under helgen) på söndagen innan jag körde hem på kvällen och klistrade halva Norrbottens myggbefolkning på framsidan och vindrutan av min bil.

2015-06-26 23.37.05

Denna vecka är kort för mig, mest städning och att packa upp alla saker jag stoppade undan i källaren när jag for till Kanada, för om några minuter flyger jag söderut för att vara i Västerås under helgen. Det är Power Meet och dessutom fyller min lillasyster 20år! Raggarfest, köra fårrden (mamma och pappas Fairlane Skyliner från -58) på cruising rundan i Västerås med hela stan i feststämmning.
Hela familjen kommer vara samlad dessutom! Det händer inte ofta så självklart blir det photosesh, ingen kommer undan! ^_^

En bild från förra året 🙂

IMG_2603

Kommentera gärna! :)

