Augusti – del 1

Hej! Wow vad det har ekat tomt länge nu alltså! Såå… en dålig period som i vintras? Tvärtom! 😀 Jag har bara haft ett par perfekta veckor då jag levt väldigt mycket i verkligheten och väldigt lite på internet. Väldigt skönt faktiskt. Och sen en vecka då jag (typ) försökt återvända till verkligheten här i Luleå.

Men här kommer iallafall en månadsberättelse i två delar =).

Efter att min förvånansvärt problemfria hemfärd från Dubai fått avsluta juli månads ”stillasittande” med långa vistelser i både Luleå och Dubai kickade jag igång augusti med ett impulsbesök i Stockholm där jag och Simon gick i Prideparaden och så festade hela natten på en superkul gayklubb.

wpid-img-20150804-wa0000.jpg

Sen spenderade jag en eftermiddag med att packa bilen full med tält och annat nödvändigt, för tidigt på morgonen den 3e augusti körde jag och brorsan ombord på färjan till Gotland, redo att byta om till kläder som passar på Medeltidsveckan. Brända mandlar, mysig stämning, kanderade äpplen och trevliga stunder på medeltidskrogar i gamla fina Visby varvades med att titta på gyckelföreställningar och hitta de perfekta kopparaccessoarerna. Simon joinade oss också under några dagar, han och Erik testade på sporten Medieval Armed Combat, vilket alltså är exakt vad det låter som: man tar på sig en riktig medeltida rustning och slåss med folk både en mot en och i team med målet att få ner motståndaren på marken. Vi åt såklart också mycket och god medeltida mat, plus att jag hann träffa på några kompisar häruppifrån Luleå som var där och gycklade.

IMG_5569 copy IMG_5579 copy

IMG_5689 copyIMG_5591 copyIMG_5629 copy IMG_5710 copy 2015-08-03 20.49.04 copy 2015-08-04 12.40.22 copy 2015-08-04 13.47.10 copy 2015-08-07 18.43.50 copy 2015-08-07 19.27.45 copy IMG_5596

När den veckan var över och vi tagit den tidsmässigt mest obekväma färja som fanns tillbaks till fastlandet, packat upp och sovit lite på söndagen mellanlandade jag i Västerås nåt dygn. Jag och syrran drog en trevlig shoppingrunda den måndagen och lyckades bli försenade i hästaffärer så vi inte hann till shoppingcentret i Erikslund förrens efter att polisen spärrat av det hela pga knivattackerna på IKEA. Det var lite läskigt att vara så ”nära” en sån grej, jag fick lite upptryckt i ansiktet att vårt fina Sverige inte är så tryggt ändå (något jag vetat ”intellektuellt” men varit lyckligen förskonad från att se närmare). Men men, vi hittade en del fina saker på vår shoppingrunda, speciellt på sport outlets! Hashtag: preppa fitnesshöst! 😉

Sen var det dags för min augusti-roadtrip! 

Packade in mig själv, lite för mycket kläder och ingen handduk i min (nödtorftigt tvättade och städade) bil och körde iväg! Första anhalt och person att hälsa på var Peder i Karlstad, och precis som under hela förra sommaren vart det långa och djupa diskussioner i väldigt varierande ämnen, superkul! Dagen därpå gjorde han mig sällskap i bilen ner till Göteborg, så självklart drog vi på ett sidospår längs någon traktorväg för att vi bara måste bada på vägen ner, haha. Så typiskt oss. Väl framme mötte vi upp hans tjej Sandra och hennes australienska väninna som just kom från Köpenhamn. De tre skulle sen gå på Way out west, men där på onsdagskvällen kollade jag och Peder komiker på Kulturkalasets skrattfest och drack öl på en uteservering längs Avenyn, plus att jag hann fixa en träff med Sara som jag bodde hos i Kiruna förrförra sommaren! Superkul alltså!

2015-08-12 14.46.35 copy

2015-08-12 22.18.02 copy

Dagen därpå hann jag ringa mamma och säga grattis på födelsedagen innan det var dags att fortsätta min roadtrip, denna gång mot Kristianstad! Hittade hem till finaste Sandra utan problem, och efter ett snabbdopp vid Yngsjö pga det väldigt varma vädret käkade vi en mumsig middag på en riktigt trevlig restaurang. Kristianstad är då tydligen inte Sveriges mest fartfyllda stad, så vi avslutade kvällen med lite vin och snack hemma hos henne. 🙂

På fredagen vid lunch satte jag så till slut kurs mot sista anhalten på min roadtrip, Åhus!

Men mer om det och resten av Augusti i nästa inlägg. ^_^

Kommentera gärna! :)

