Julfrågor

Glad första advent allesammans! ♥ 

Jag är långt ifrån religös och när jag firar jul har det ingenting med kristendom att göra. För mig är det ett sätt att stå emot alla negativa influenser av det ökande vintermörkret genom att först ladda upp med lampor och lysande pynt överallt, följt av två fester med olika teman; julafton då jag umgås med familjen, äter massor av mat och utbyter gåvor för att uttrycka hur mycket de betyder för mig, och nyårsafton då jag med mina vänner firar början på ett nytt år fyllt av möjligheter och nya upplevelser. 🙂

Jag har dock inga problem att använda de av olika religioner inspirerade namn, traditioner och pyntstilar som finns förknippade med dessa olika fester. Varför försöka kalla det midvinterfest om jag ändå måste förklara för alla att jag menar julen på precis det sätt folk flest gör? 🙂

Men nog om det! Den här veckan har jag stött på en speciell typ av inlägg i flera bloggar som de kallar för ”Christmas tag”, vilket består av att man svarar på 30 frågor om julen. Jag tyckte det kändes kul såhär på första advent (när det äntligen blir socialt accepterat att på allvar börja räkna ner till julen!), så här har ni min christmas tag:

  1. Pepparkakor eller lussebullar? båda
  2. Skumtomtar eller knäck? knäck
  3. Ischoklad eller marsipan? ischoklad
  4. Köttbullar eller prinskorvar? köttbullar
  5. Julkorv eller julskinka? julskinka – med äppelmos!
  6. Lax eller sill? sill
  7. Sylta eller pastej? pastej antar jag, ingen av dessa har spelat särskilt stor roll på våra julbord
  8. Paradis eller Aladdin? aladdin tror jag, köper inte själv men finns det choklad framme tar jag gärna, haha
  9. Revbensspjäll eller Jansons? revbensspjäll (janssons är också gott men min inre grottmänniska väljer alltid bengnagaralternativet)
  10. Glögg eller julmust? båda! Är du knäpp eller, man kan ju inte välja mellan dessa två.
  11. Rödbetsallad eller dopp i grytan? dopp i grytan – med en ordentlig klick smör på efteråt! #ätallakalorier
  12. Ris a la Malta eller gröt? TOMTEGRÖT 😀
  13. Hemma eller borta? hemma
  14. Utomlands eller Sverige? ja nu blev det knivigt, ”hemma” är ju liksom både och för mig… men där familjen är!
  15. Ge eller få? ge – jag vill alltid dra ut på det och se varje reaktion på presenter jag ger, blir så glad när jag lyckas ge en riktigt ”on point” uppskattad present 🙂
  16. Mysteriet på greveholm eller Sunes jul? Mysteriet på greveholm!
  17. Chokladkalender eller paketkalender? paketkalender (lite hälsonörd är jag faktiskt)
  18. Plastgran eller äkta? plast, så den kan stå framme och pyntad riktigt länge!
  19. Arne Weise eller Ernst? vem sjutton är Ernst?? Arne såklart!
  20. När vill du att första snön ska falla? Allhelgonahelgen
  21. Har du haft en grön gräsmatta på julen? ja (de flesta av barndomens jular firades ju utanför Västerås så det var oundvikligt)
  22. När är det dags att pynta? Allhelgonahelgen eller veckan efter 😀
  23. Kan du komma på något negativt med julen? den är för kort, jag skulle vilja ha flera dagar att fira, ge presenter och äta all god mat!
  24. Favorit julfilm? ”The Grinch” (med Jim Carrey) – och de första två ”Ensam hemma” såklart
  25. Favorit julkalender? Mysteriet på greveholm 1
  26. Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? vill ha meeeer…låter alltid pyntet sitta uppe till slutet av januari och tycker det är tråkigt att ta bort det
  27. När öppnar du dina julklappar? julaftonskvällen, typ runt kl 18
  28. Favorit juldoft? apelsiner med nejlikor i ♥
  29. Vad framkallar mest julstämning? färgglada blinkande ljusslingor och en pyntad julgran
  30. Vad är viktigast med julen? att jag får vara tillsammans med familjen

Jag har ju firat de flesta av mina jular i Dubai, och det har i vissa fall gett mig lite snurriga traditioner och bidragit till att jag inte sett särskilt många julkalendrar, Kalle Anka varianter eller olika ”julvärdar” efter Arne Weise. Webb-TV kickade ju inte igång förrens ungefär när jag flyttat hemifrån och då var vi redan vana att köra samma inköpta Kalles jul-DVD varje år vid den tidpunkt som passade det tidsschema som blivit just den julen och som inte alltid passade med tidsskillnaden mellan Dubai och Sverige.

Återigen, glad första advent mina vänner, jag hoppas ni har snö och kallt och lyssnar på massor av julmusik för att få rätt stämmning under hela december! 😀

Så här firade jag julaftonsmorgon förra året – med min älskade, underbara och vackra häst ♥

jul 2014

Kommentera gärna! :)

