December 2015

Hej på er! Det är alldeles för länge sedan det kom upp något vettigt på den här bloggen, men nu har jag äntligen fått tummen ur. 🙂

Vi kan ju börja med december. Den första helgen var jag i Skåne, fyra dagar fyllda av en massa mysiga och klyshiga aktiviteter. En liten roadtrip med stopp på en kul temarestaurang och en speciell plats, mys i soffan framför serier, fest med vänner och besök på en mörk (och något duggregnig) julmarknad i Åhus.

2015-12-04 14.33.52

2015-12-04 14.36.31

2015-12-06 16.40.23

Jag kom hem till Luleå på måndagskvällen, tisdag och onsdag gick till ompackning, mathandling, kattflyttning och allmän inför-resa-stress (just ja, jag storstädade och tvättade bilen också!), och på onsdag kväll flög jag ner till syrran i Uppsala. Torsdag den 10e mitt på dagen klev jag på flygplanet som förde mig till Dubai, solsken och värme!

Väl i Dubai visade det sig att jag faktiskt varit väldigt stressad under november, som varit en jobbig månad för mig på många sätt, och jag sov (för mig) onormalt mycket – vi snackar lätt mer än 10h/natt i mer än en vecka. Det avtog litegran efter en vecka och jag kunde vara mer normal, men jag behövde ändå sova mycket och blev lätt trött, så jag gjorde inte så mycket häftiga grejer under min julsemester i år. Jag koncentrerade mig på att ta det lugnt och njuta av att umgås med familjen, det var första gången på flera år som alla var hemma i Dubai för julen (tillochmed pappa pilot). =)

Den första veckan blev det mycket julklappshandlande med pappa, men jag var också iväg till beutysalongen och gjorde manikyr och pedikyr, fotade mamma när hon tävlade med en av hästarna, gosade med våra hundar och myste med hästarna. Självklart var jag också ute vid poolen och solade/badade, men tog det i korta stunder för att inte bränna min likbleka vinterhud, haha.

2015-12-10 13.29.272015-12-10 19.32.07

Frågor på vem som är min pappa förresten? xD It’s all in the stupid faces…

2015-12-14 10.54.44

2015-12-14 12.02.37

2015-12-18 14.06.13

Efter en vecka kom båda mina syskon också fram och hela familjen var samlad, så att på min födelsedag (den 19e) efter att jag solat vid poolen, kunde vi äta middag hela familjen tillsammans på en mysig texmex restaurang i ett hotell vid stranden (som ovanligt nog i den stan har funnits ända sedan långt innan vi flyttade till Dubai utan att bli rivet och bortbyggt).

2015-12-19 13.29.17

 

2015-12-19 20.11.16Jag fick en GoPro-kamera i födelseadgspresent, och den är precis så rolig som jag trodde! Filmprogrammet är relativt enkelt att använda och jag kommer definitivt ha med mig kameran ut i snön/skidbacken i vinter! Inte så bra för mörka förhållanden men i dagsljus ger den superklara bilder och filmer, och med de accessoarer jag har kan jag nu sätta fast kameran på någons huvud oavsett hur det ser ut (hjälm/mössa/keps/simhatt/durkslag/etc). Här ska POV-filmas, haha!G0040076.JPG

Veckan innan jul var det mer julklappshandlande (ja vår familj är ganska knäpp när det gäller presenter), solande och även lite sitta-uppe-och-snacka-skit-för-länge-på-kvällen, plus att jag var ute och sprang en del. Perfekt svensk sommartemperatur passar man ju inte upp såhär mitt i vintern liksom.

2015-12-21 09.53.40

Sen var det julafton och alla var hemma! Med en arbetande pilot är det ju aldrig en säkerhet på stora helgdagar, men i år hände det. Jag, mamma och syrran började dagen i stallet tillsammans med hundarna som fick agera lite fotomodeller för mig medans de andra två motionerade hästarna. Sen försökte vi ta en bild på oss allihop, vilket blev en rolig kamp för att få två hundar, två hästar och tre människor att stå, sitta och titta åt rätt håll samtidigt.

Lösa hundar julaftonModellhundar julaftonTjejerna+djuren julafton

När vi varit hemma och ätit risgrynsgröt samt väckt upp pappa och brorsan for vi traditionsenligt ner till stranden, och båda mina syskon har nu gett upp att bråka emot om det, yay! *evil smile*

2015-12-24 13.32.41.jpg

Sedan följde även eftermiddagen i vanlig tradition: klädde upp oss, åt julbord och rullade på överfulla magar till soffgruppen för att kolla på Kalle Anka innan vi spenderade x antal timmar med att dela ut och öppna (alldeles för många) julklappar.

IMG_6166

När så julafton var över så började min solsemester gå mot sitt slut, men jag hann ändå med att sola, bada, leka med GoPro’n i poolen, festa hos grannarna, vara ute och springa med min nya GPS-pulsklocka och shoppa lite med mamma (det blev mest träningskläder ^_^).

DCIM100GOPRO

 

DCIM100GOPRO

Vi försökte också ta lite familjeporträtt en av mellandagarna, men det urartade ganska snabbt i hysteriska skrattanfall och plågsamt fjant, plus att jag muckade upp skärpeljupet på bilderna så att antingen främre eller bakre raden var skarpa, aldrig båda. Gör om gör rätt alltså. Men här ser ni några av mina utklippta ansiktsuttryck från den porträttfotograferingen, haha.

IMG_6210   IMG_6209IMG_6233   IMG_6216

Den 30e december satt jag sedan på ett flyg mot Köpenhamn, men vad som hände efter det får ni läsa om i morgondagens inlägg! 🙂

Kommentera gärna! :)

