En januarihelg

Nej men om det skulle få hända något på den här bloggen då?! Skrivmotivationen har inte varit på topp, men nu när livet verkar bli mindre struligt känns det som om den är på väg tillbaks. Det här inlägget om första helgen hemma i norr var nästan klart så det får ni på lite detaljnivå, men sen blir det nog ett snabbare recap för att komma ifatt tiden som gått så att jag orkar börja skriva lite mer regelbundet. Hej hopp! =)

Man skulle ju kunna tänka sig att jag vid hemkomsten till Luleå skulle stanna där ett tag, iallafall minst en vecka eller så, men nej. De första dagarna tillbaks i Porsöbubblan var det vanligt hemkomstfix; tvätta, handla mat, träffa folk jag nu inte sett på någon månad, övertala Selma att jag inte var ondskan personifierad (det tog ett tag)…

Men sedan visade det sig vara smällkallt i Vilhelmina där min mormor bor, vilket inte funkade 100% bra med luftvärmepumpen vi installerat i hennes hus för att hålla det frostfritt nu när hon bor i lägenhet under vintern, så jag packade mig och Selma i bilen och for iväg över helgen.

pink_snowrenar

Det blev en jättemysig helg, jag var mycket ensam ute i huset eftersom mormor i likhet med de flesta pensionärer är ganska bra på att hålla sig sysselsatt, men det störde inte mig så mycket. Vädret var underbart, landskapet var fantastiskt vackert och jag lyckades (till slut) få igång alla maskiner som behövde köras på gården!

Jag ska ju inte ljuga, en anledning till att jag gärna gjorde mamma och pappa tjänsten att åka ner var att de köpte två skotrar i höstas och jag var extremt sugen på att få köra dem lite. Självklart lyckades jag köra fast ganska ordentligt med en av dem (ahem), och när man är ensam är det inte så himla rock ‘n roll att stå och försöka lyfta en flera hundra kg tung skoter som sitter fast i snö och underliggande grästuvor. Tack och lov för bra gener, många års ridning och höstens crossfit som gett mig väldigt starka ben, haha!

Jag hade såklart min GoPro med mig och filmade en hel del när jag körde skoter, men jag är inte tillräckligt pro på att jobba i filmprogrammet för att skapa en video jag vill visa upp ännu, så ni får nöja er med bilder och freezeframes så länge. 🙂

skoter_5.jpg

skoter_8skoter_11skoter_13skoter_20skoter_21

skoter_15

Jag var faktiskt där från fredag ända till tisdag, och efter flera dagars strul lyckades jag äntligen få igång snöslungan på tisdagsmorgonen: förgasaren hade tydligen frusit och behövde en värmefläkt på sig en stund för att kunna kicka igång – fattar ni ironin i att behöva blåsa varmluft på en snöslunga för att den ska starta?? Men när jag for var det fullt med ved i huset, skoterspår på gården och vägarna skottade/slungade. Kändes bra att ha gjort lite nytta under de dagarna. 🙂

2016-01-17 12.15.58.jpg

skoter_19

Kommentera gärna! :)

